Vinlandet Argentina

Vinodling i skuggan av de mäktiga Anderna

Argentinas tradition av vinodling började med de första europeiska bosättarna. Det visade sig snabbt att landets klimat var gynnsamt både för stora volymer och kvalitetsproduktion. Dock dröjde det länge innan vinerna från Argentina fick ett internationell anseende. Idag är Argentina en av världens ledande vinnationer. Vi tittar närmare på vägen dit.

De första vinodlarna i Argentina
Den argentinska vinodlingen började på ungefär samma sätt som i Chile eller USA. Det var alltid kyrkan som behövde vin till sina mässor och kyrkans män som började plantera vinstockar och framställa vin. I mitten av 1500-talet kom den spanske missionären och prästen Juan Cidrón till Argentina över Anderna från grannlandet Chile. Han blev präst i Santiago del Estero som är en av landets äldsta städer och belägen långt upp i norr. Runt den nybyggda prästgården anlade Cidrón Argentinas första vingård. Man vet till och med vilken druva han började med: Criolla Grande, en populär druva som i Chile kallas för País och i Kalifornien för Mission. Ursprunget till ”missionärsdruvan” är okänt, men än idag produceras lätta volymviner av de rosafärgade druvorna. Efter några år anlade Juan Cidrón en ytterligare vinodling i bosättningen Mendoza som grundats år 1551. Det är nu Argentinas viktigaste vincentrum. Ett stort bidrag till Argentinas vinhistoria kom från de inkaindianerna som fördrevs eller mördades av erövrarna. De lämnade efter sig ett viktigt arv som varit helt avgörande för möjligheten att odla vin på Andernas sluttningar. Inkaindianerna hade konstruerat komplexa bevattningssystem. Dessa används delvis än idag och har varit förebilder för senare bevattningssystem som leder smältvatten från Anderna till de olika vinområdena.

Med Malbec går utvecklingen mot kvalitet
Förutom att vin användes i de lokala kyrkorna började en omfattande export till andra städer i Argentina. Den mest avlägsna var Buenos Aires som låg cirka 100 mil bort. Från början av 1700-talet till slutet av 1970-talet var den inhemska marknaden viktigast för de argentinska vinproducenterna. Nya vinodlingar anlades hela tiden och 1887 fanns det över 2 700 hektar med vinstockar i Mendoza. När den nya järnvägen från Mendoza till Buenos Aires invigdes år 1885 blev det mycket lättare att transportera vin och produktionen ökade explosionsartat. Under den här tiden höll i stort sett alla viner en ganska låg kvalitet. Det vittnar Don Eusebio Blanco om i sin bok Vingårdar och viner i Mendoza från 1872. Don Blancos egen svärson, Don Tiburcio Benegas, var en av dem som önskade en förändring. År 1883 grundade Benegas vingården Trapiche som är välkänd än idag. Har drog nytta av ett arbete som utförts av den franske agronomen Michel Aimé Pouget. Denne fick i uppdrag av Argentinas president att leta upp lämpliga franska druvor som skulle kunna ge vin av högre kvalitet. En druvsort visade sig ha särskilt stor potential. Dess internationella namn är malbec, men i Frankrike och Argentina säljs den oftast under det äldre namnet cot eller côt. Odling av malbec, cabernet, syrah, merlot och chardonnay i kombination med det faktum att erfarna vinodlare valde att bosätta sig i landet blev vändpunkten för den argentinska vinodlingen mot högre kvalitet.

Militärjunta och isolering
Fram till 1940-talet utvecklades Argentina en oligarkisk struktur. Landet delades upp mellan några få stora markägare vars efterföljare än idag kan ha enorma markegendomar. Under Juan Péron och hans hustru Evita tog till en början en ekonomisk blomstringstid vid i Argentina. Mellan 1946 och 1955 utökades vinodlingsarealen från 100 000 till 190 000 hektar. Allt man skördade konsumerades i landet. Under de efterföljande åren när Argentina styrdes som en militärdiktatur ökade fattigdomen. Fortfarande konsumeras stora mängder vin och odlingsarealen växte till över 350 000 hektar, men vinet höll låg kvalitet. Det är logiskt när man ser till skördeuttagen. På en hektar utvanns 250 till 400 hektoliter (motsvarande volym inom kvalitetsodling är 70 hektoliter eller mindre). Under 1980-talet minskade vinkonsumtionen dramatiskt och många vinkooperativ slogs ut. Andra satsade på kvalitet och export, och bidrog därmed till att höja statusen för den argentinska vinodlingen.

CITAT: ”ARGENTINAS TOPPRODUCENTER GÅR I RIKTNING MOT VÄLSTRUKTURERADE, RAFFINERADE VINER MED KRAFT OCH FINESS.”JAMES SUCKLING

Nicolás Catena
En av kvalitetspionjärerna inom den argentinska vinodlingen var Nicolás Catena. I likhet med grundarna av Gallo och Mondavi i Kalifornien kom Nicolás farfar från Italien. Han var en av de första som odlade malbecdruvor i Mendoza. Under Nicolás far utvecklades ett av världens mest framgångsrika vinföretag, men det är Nicolás själv som står bakom den fantastiska kvalitet som gjort Catenas viner till några av de mest eftertraktade i världen. Efter en tid som gästprofessor i Davis i Kalifornien återvände han till Mendoza med ny inspiration. Han förbättrade odlingarna och bevattningssystemen och letade efter ännu bättre lägen. Ett bättre val av kloner och en kraftig begränsning av skördeuttaget var andra kvalitetshöjande åtgärder.

Utländska investerare
Idag har Argentina ett högt anseende som vinland. I många fall har utländska investerare som Moët & Chandon, Concha y Toro, Sogrape eller Bacardi bidragit till framgångarna. En mindre känd, men lika engagerade investerare, är schweizaren Dieter Meier som tidigare var sångare i den schweiziska musikduon Yello. År 1997 köpte konstnären, musikern, författaren och företagaren Meier jordbruksland där han föder upp nötkreatur och odlar säd, grönsaker, soja, nötter och inte minst vin. Alla produkter är ekocertifierade och hållbart framodlade. Naturresurser hanteras skonsamt och man stödjer aktivt samhället i form av sjukvård och skolutbildning till den fattiga lokalbefolkningen.

Argentina är och förblir ett kontrasternas land som ständigt drabbas av nya ekonomiska kriser. I turbulenta tider bidrar vinodlingen med ett visst mått av
stabilitet. De fruktbetonade, saftiga malbecvinerna från Argentina är alltjämnt lika populära hos alla rödvinälskare.

Textförfattare: Christoph Raffelt

Läs mer om vårt nya ”Cool- Climate” vin från Argentina.

• Alkoholhaltiga drycker

• argentina