Medelhavsviner som lyfter medelhavsmaten ökar smakupplevelsen

Det finns få tillfällen då medelhavsmat inte passar bra men under ljumma sensommarkvällar och tidiga höstkvällar kanske den goda maten smakar som allra bäst. Variationerna är oändliga och ambitionsnivån för matlagningen sträcker sig över hela spektrat. Bjud vänner och familj på en smakrik middag med mat och vin från medelhavet och njut av rena enkla smaker när de är som bäst.

– Länderna runt medelhavet har som bekant några av världens bästa och största vinproducenter. Att medelhavsviner är populära ser vi också i vår försäljningsstatistik. Våra bäst säljande viner är italienska, följt av spanska viner som kommer på en andra plats, säger Staffan Westman, marknadsansvarig på The Wine Company.

The Wine Companys vintips till medelhavsmat:

• Tomat och mozzarella med basilika och olivolja

Vintips: Prosecco Tenuta Ca Bolani. Artikelnummer: 155 159. Pris: 95 kronor.

Denna prosecco med sin kristallklara och raka karakteristik kommer från en förstklassig producent. Doften avslöjar nyanser av friska citrusfrukter och mandel. I munnen känns den rund och fin med en mycket späd och krämig mousse. En frisk och livlig prosecco. Detta vin passar perfekt till den klassiska italienska förrätten, som domineras av tomater och mintfrisk basilika. Smakupplevelsen fullbordas av citrusfrukternas fina arom.

• Lammfärsbiffar med fetaost

Vintips: Terroir St. Chinian AC Gerard Bertrand, 2009. Artikelnummer: 891 595. Pris: 125 kronor.

Gerard Bertrand hör till de verkliga storheterna i det blomstrande området Languedoc. Precis som namnet antyder, förmedlar vinet ett härligt intryck av St. Chinians terroir. Vinets bouquet är ett samspel mellan intensivt fruktiga nyanser av svarta vinbär, mörka björnbär, mogna plommon och en aning mörk choklad. Smaken är kraftig, men har en sammetslen, smickrande struktur med saftiga och mycket harmoniska tanniner. Vinet är intensivt med mycket frukt och lång final. Lamm är en kraftig rätt, som kräver ett fylligt, men inte allt för strängt rött vin. Här harmoniserar lammets kraftiga smak, fetaostens fina krydda mycket bra med det röda vinets smidiga, sammetslena karaktär.

• Pasta vongole

Vintips: Gavi del Commune di Gavi DOCG La Scolca, 2011. Artikelnummer: 129 882. Pris: 98 kronor.

La Scolca är en av Piemontes etablerade familjer och anses vara Gavis "uppfinnare". För över 100 år sedan producerades här det första vita vinet huvudsakligen av sorten Cortese. Årgången 2011 är ett friskt, vitalt vin, som doftar elegant av citrusfrukter, färska äpplen, ljusa blommor och färska nötter. Smaken, som påminner om färsk mandel, är lätt, uppiggande och ihållande. Gavi betecknas gärna som Italiens "Chablis". Med sitt diskreta, fruktiga sätt kompletterar det utmärkt pastans smak av musslor.

• Paella

Vintips: Barone della Piana Vermentino di Sardegna DOC Sella & Mosca, 2011. Artikelnummer: 137 950. Pris: 109 kronor.

När det gäller vin till paella, Spaniens klassiker, går åsikterna isär, en del tycker om vitt och andra om rött. Även om såväl kyckling som fläskkött ofta ingår i denna rätt, dominerar ändå aromerna från havets frukter. Ett passande kraftigt vitt vin harmonierar dessutom mycket bra med kyckling eller fläskkött. Detta Vermentino med sin intensiva frukt bör därför anpassa sig lika väl till fisken och skaldjuren i rätten som till köttets fina smak.

• Pata negra-skinka med honungsmelon

Vintips: Baroncello Valpolicella DOC Sartori, 2010. Artikelnummer: 561 316. Pris: 89 kronor.

Valpolicella från Venetien är en klassiker bland de röda vinerna och har de sista åren upplevt en enorm renässans. Ett bidrag till detta lämnar den välrenommerade vinproducenten Sartori, som år för år imponerar med utmärkt kvalitet. Årgången 2010 är ett intensivt fruktigt, elegant och livligt rött vin med mycket fruktiga nyanser av mogna körsbär, färska hallon och en aning marsipan. I munnen känns vinet mycket runt, harmoniskt och väl balanserat, så att frukten har perfekta möjligheter att breda ut sig. Den mjuka, smickrande karaktären med nästan icke kännbara tanniner lämnar utrymme för skinkans fina, kryddiga aromer och kompletterar med sina egna aromer av röda bär och saftig melon, som hos en Pata Negra egentligen håller sig i bakgrunden.

Samtliga viner finns att köpa hos www.the-wine-company.se och vinerna levereras direkt till dörren. Samtliga skatter och avgifter ingår i priset, frakt tillkommer. The Wine Companys svensktalande vinkonsulter hjälper gärna till med fler vintips som passar utmärkt till medelhavsmaten. Samtalet kostar som ett lokalsamtal.

För mer information, kontakta:

Staffan Westman, marknadsansvarig The Wine Company

Telefon: + 49 41 225 04 - 3312

E-post: s.westman@the-wine-company.se

• alkohol
  • alkoholhaltiga drycker
  • champagne
  • mousserande vin
  • internethandel
  • vinnyheter
  • vintips
  • vitt vin
  • medelhavet
  • medelhavsviner

The Wine Company är en helt ny aktör på den svenska marknaden för vin på nätet. Bakom satsningen står den ledande vinleverantören Hawesko Group. I sortimentet finns ett brett utbud av rött vin, vitt vin, rosévin, mousserande vin och champagne från regioner och druvor som är populära bland svenskarna. Viner som passar till alla typer av tillfällen och som normalt inte finns på Systembolaget. Bland guldkornen märks exempelvis det franska vinet Rothschild (Lafite) Merlot samt Monsanto Chianti från Italien.