Romantiskt rosévin förhöjer vår- och sommarbröllopet

Få saker känns så somriga som ett svalt rosévin och till bröllopsmiddagen kan det knappast finnas ett mer romantiskt alternativ. Bubbligt eller stilla rosé passar utmärkt till fördrinken eller varför inte servera det rosa vinet till varmrätten? The Wine Company levererar vinerna direkt till dörren så man slipper fundera över tunga transporter från vinhyllan och hem utan kan lägga sin energi på de andra härliga bröllopsförberedelserna istället.

Ett vår- eller sommarbröllop med spirande grönska och romantik i luften är det många som drömmer om. Den varmare årstidens ankomst gör oss ofta gladare, piggare och kanske lite mer romantiska. Rosévin till bröllopet kan utgöra pricken över i:t när det gäller att skapa en romantisk stämning. Antingen väljer man bubblor eller stilla vin, eller kanske både och. Vad är det som säger att man inte kan servera olika typer av rosévin under bröllopsmiddagen?

– Bröllopet och bröllopsmiddagen utgör för de flesta några av de mest underbara tillfällena i livet. Romantiken ligger i luften och det är ofta en glad och härlig atmosfär. Det kan knappast finnas ett vin som är mer passande till den fräscha vår- och sommarmaten än ett friskt rosévin. Eftersom The Wine Company levererar vinet hem direkt till dörren kan det också innebära att ett stressmoment undviks, när vinet är beställt är det bara invänta att det levereras och man behöver inte oroa sig för hur det ska fraktas hem från butiken, säger Eckhard Hillman, Weinakademiker på The Wine Company.

The Wine Companys rosétips till bröllopsmiddagen:

Det här vinet kommer från Provence. Denna del av Frankrike är känd för sina rosor, liksom sin smakrika medelhavsmat: grillade lammkotletter, tonfisksallad eller den kända fisksoppan Bouillabaisse från Marseille. Rosévinet som produceras här har en fruktig smak vilket gör att den förutom till medelhavsmaten passar bra till kryddstark mat.

Det är röda frukter, framför allt hallon och jordgubbar, som dominerar detta rosévin från Kremstal. Smaken visar en harmonisk balans mellan frukt och syra. Vinet är torrt, lätt och har en krämig struktur. Vinet bör serveras väl kylt och passar perfekt till lätta sallader.

Slottet i Duc de Brissac anses vara ett av de vackraste renässansslotten i Loire. Ägorna kring slottet inkluderar 28 hektar vinodlingar, där regionens specialitet Rosé d'Anjou produceras. Château de Brissac har en vacker laxrosa färg och en fruktig arom med inslag av mynta och vitpeppar. Detta vin passar bra som aperitif eller till desserter, till exempel fruktsallad.

Ett rosévin är för Chile lite ovanligt, men Domaines Barons de Rothschild har aldrig varit rädda för att prova på något nytt. Druvorna kommer från samma vingård som deras kända Cabernet Sauvignon, och därmed doftar detta rosévin av svarta vinbär och färska jordgubbar. Smaken har en väl integrerad syra och livlig karaktär.

Chivite är den största och mest välkända vingården i Navarra, Rosado är flaggskeppsvinet och ett av de mest populära vinerna från denna producent. Smaken karaktäriseras av söta körsbär och jordgubbar med en nötig arom. Detta är en rund och fruktig rosé med en frisk doft.

Detta är ett uppfriskande okomplicerat rosévin med läcker smak av frukt. Flaskan är försedd med en särskild ”temperatur-etikett” som enkelt och tydligt anger när vinet är korrekt kylt. Vinet passar perfekt som fördrink eller till ljusa kött- eller skaldjursrätter från medelhavsköket.

Ett halvtorrt rosévin från Minho, Portugals gröna norra del. Vinet har en strålande färg med en doft av röda sommarfrukter och en något söt smak. Med diskret kolsyra känns det underbart i munnen och det totala intrycket är friskt och klart. Ett vin som passar perfekt till en bröllopsfest i trädgården.

• Dr. Koehler Rosé. Pris: 89 kr.

Finns till försäljning fr.o.m. 27 april 2012
Denna vingård i Rheinhessen som producerar Dr Koehler är en av de främsta vinproducenterna i Wonnegau. Dr. Koehler Rosé har en tydlig smak av mogen frukt och en distinkt fräschör med mjuk eftersmak. Det är det perfekta sommarvinet.

Leon d’Oro Rosato Frizzante har en ljust hallonrosa färg. Det bubblar lätt och ihållande. Vinet doftar av frukt, som jordgubbar och hallon på sommaren. När det gäller alkohol och friskhet är vinet måttfullt. Helhetsintrycket är fruktbetonat harmoniskt. Vinet är lämpligt som fördrink och passar till snittar eller andra tilltugg.

Denna roséchampagne från Veuve Duroy doftar av röda frukter med en diskret arom av brioche och vanilj. Smaken är fin, mousserar harmoniskt och känns välbalanserad, krämig och rund i munnen. Passar utmärkt till brudskålen!

Samtliga viner finns att köpa hos www.the-wine-company.se och vinerna levereras direkt till dörren. Samtliga skatter och avgifter ingår i priset, frakt tillkommer. The Wine Companys svensktalande vinkonsulter hjälper gärna till med fler vintips som passar utmärkt till bröllopsmiddagen. Samtalet kostar som ett lokalsamtal.

• vintips
  • rosévin
  • bröllop

The Wine Company är en helt ny aktör på den svenska marknaden för vin på nätet. Bakom satsningen står den ledande vinleverantören Hawesko Group. I sortimentet finns ett brett utbud av rött vin, vitt vin, rosévin, mousserande vin och champagne från regioner och druvor som är populära bland svenskarna. Viner som passar till alla typer av tillfällen och som normalt inte finns på Systembolaget. Bland guldkornen märks exempelvis det franska vinet Rothschild (Lafite) Merlot samt Monsanto Chianti från Italien.