Skåla in våren med säsongens rosényheter

När vintern äntligen börjar övergå till ljusare och varmare årstider med vårblommor och fågelkvitter, är rosévinernas entré något av ett startskott för den annalkande våren. Inför årets rosa vinsäsong presenterar The Wine Company tre nyheter som passar utmärkt till alla sorts tillfällen – både till grillkvällen och picknicken.

Med många och mörka vintermånader bakom oss, där mustiga grytor och rödvin har varit ett stående inslag, är det nog många som gläder sig åt att våren snart är på ingång. Då är det inte bara vårkläderna och utemöblerna som plockas fram, utan rödvinet byts ut mot det ljusrosa och härligt svalkande rosévinet.

The Wine Company presenterar lagom till rosésäsongen tre nyheter i sitt breda rosésortiment som alla passar till vårens och sommarens tillställningar. Rosé är det perfekta sällskapsvinet, men går också mycket väl ihop med buffémat, sallader, charkuterier, fisk och kyckling.

– Nu när vintern börjar vända och våren är inom sikte är det många svenskar som ser fram emot rosésäsongen då den för tankarna till långa sommarkvällar och ljumma vindar. Storheten med rosévin är att det funkar till alla sorters tillställningar och sammanhang, inte minst under just våren och sommaren med både grillmiddagar och picknickar, säger Therése Engström Bollweg, Marketing Manager på The Wine Company.

Villadoro Bardolino Chiaretto Rosato, Italien
Ett väldoftande rosévin med toner av röda frukter och utsökta blomtoner. Det har en härligt rosa färg med en fin fruktighet som är typisk för ett vin från Gardasjön. Vinet är torrt och passar lika bra som aperitif som till fisk- och fågelrätter eller en enkel pasta.
Artikelnummer: 5233774 Pris: 89 kr

Villa Conchi Brut Rosato, Spanien
Cava, den spanska varianten på det ädla mousserande vinet med flaskjäsning, uppskattas allt mer. Rosado är ett torrt och bubblande vin där aromer av bär förenas med en sval och mineralisk ton. En mycket tät cava med lång eftersmak och aromatiska samt friska toner.
Artikelnummer: 5259512 Pris: 119 kr

Little Eagle Rosé, Sydafrika
En kraftfull och uttrycksfull rosényhet med intensiv smak. Doften av hallon och cassis är förförande och i gommen topas detta intryck ytterligare av melon och noter av röda vinbär.
Artikelnummer: 5281367 Pris: 98 kr

Detta vin är tillgängligt från och med den 23 april