The Body Shop stödjer Djurskyddet Sverige, Centrum För Rättvisa och Sveriges Ornitologiska Förening

Bakgrund
Dragon Fruit Lip Butter är ett läppbalsam som har skapats speciellt för att stödja ideella organisationer inom områdena djurskydd, naturskydd och mänskliga rättigheter. Under 2012 inbringade Dragon Fruit Lip Butter 505 164 kr som fördelades mellan Naturarvet, Forska Utan Djurförsök, World's Children's Prize for the Rights of the Child och The Body Shop Foundation.

Forska Utan Djurförsök fick drygt 110 000 kr som kommer att gå till forskninig. "Vi är en liten organisation, så för oss är det här stora pengar. Summan motsvarar ett forskningsanslag som gör att en forskare kan arbeta under ett år antingen med ett projekt vi redan stödjer eller med ett helt nytt projekt. Bidraget är öronmärkt till forskning som syftar till att utveckla alternativ till djurförsök vid produkttester av kosmetika- eller hudvårdsprodukter" berättar Ingrid Lindmark på Forska Utan Djurförsök.

Kampanjen 2013
Från den 4 juli 2013 säljs Dragon Fruit Lip Butter till förmån för tre nya ideella organisationer, Djurskyddet Sverige, Centrum För Rättvisa och Sveriges Ornitologiska Förening.

För varje såld Dragon Fruit Lip Butter (10 ml, 75 kr) går 44 kr till välgörenhet: 11 kr till The Body Shop Foundation, en stiftelse som ger ekonomiskt stöd till välgörenhetsorganisationer världen över. 33 kr går till en insamling som kommer att fördelas mellan tre svenska ideella organisationer:

• Djurskyddet Sverige - arbetar för ett starkare skydd och bättre livsvillkor för alla djur.
  • Centrum För Rättvisa - skyddar människors fri- och rättigheter. Ställer upp som ombud för personer som utsatts för övertramp av myndigheter, stat och kommun.
  • Sveriges Ornitologiska Förening - sprider intresset för fåglar, utvecklar kunskapen och fåglar och arbetar för skydd av fåglar och natur.

Hur mycket som går till respektive organisation avgörs av The Body Shops kunder genom en omröstning i samtliga butiker. Ett köp av Dragon Fruit Lip Butter ger en röstningspollett som kunden lägger i en av de tre röstningslådorna.

Kampanjen pågår 4 juli till 25 september.

Med hjärtat på rätta stället
Dragon Fruit Lip Butter är ett vårdande läppbalsam som fuktighetsbevarar och mjukgör läpparna och ger en fräsch doft av drakfrukt. Dragon Fruit Lip Butter innehåller shiasmör och bivax från Community Fair Trade som är The Body Shops unika program för rättvis handel. Handeln ger rättvis, hållbar och långsiktig inkomst till lantbrukarna och deras familjer, och ingredienserna gör läpparna mjuka och lena.

För mer information, kontakta:
Anna Tjäder, Pressansvarig
Email: anna.tjader@thebodyshop.com