Thermotech produktnyheter Nordbygg 2020

Produktnyheter Nordbygg 2020

Nytt golvvärmesortiment
Under hösten och vintern 2019/20 har Thermotech lanserat ett nytt uppgraderat golvvärmesortiment av fördelare, skåp och shuntar som tar installationen till en ny nivå. Tillsammans ger produkterna en smidig och kompatibel systemlösning - några fördelar i korthet:

• Det nya golvvärmeskåpet är endast är 95 mm djupt och används till samtliga fördelare och Integraler.
  • Det minsta skåpet (390 mm brett) finns också i ett lågt utförande med en höjd av 550 mm.
  • Skåpen är tillverkade helt i vitlackerad plåt och har en robust och stabil konstruktion.
  • Integralen, vår shunt TMix® M med integrerad golvvärmefördelare, är ännu mer kompakt till följd av en ny konstruktion på shunten. Den ryms nu i samma skåpbredd som golvvärmefördelaren med samma antal slingor.
  • Hela sortimentet är anpassat till c/c 50 mm vilket ger en utökad kompatibilitet.
  • Utgångarna på fördelarens övre och nedre stav är förskjutna i förhållande till varandra vilket gör det enklare att dra rören och ger mer plats för rörgenomföringar och matarledningsrör.

Ny gruppfördelare 1”
Thermotechs gruppfördelare 1” i rostfritt stål används för att fördela flödet till parallellkopplade golvvärmefördelare. Den finns från 2-4 slingor och klämrings- eller presskopplingar är valbart.

På den nya gruppfördelaren har utgångarna c/c-mått 100 mm och den är därmed anpassad för smidigt montage mot Thermotechs golvvärmefördelare och shunt TMix® M. Anslutningarna kan vändas uppåt för matning från ovansidan. Gruppfördelaren 1" kan nu monteras i Thermotechs nya fördelarskåp med endast 95 mm djup. För den minsta gruppfördelaren (2 slingor) används 390 mm skåp som finns i två höjder (550 och 710 mm).

Ny värmeväxlare i skåp
Thermotechs nya värmeväxlare TMix® E är lämplig för ytor upp till 150 m2 för uppvärmning, 120 m2 i uterum samt 80 m2 för markvärme. Den har en kompakt konstruktion anpassad för 95 mm vägg. Värmeväxlaren kan monteras direkt mot Thermotechs golvvärmefördelare.

Kulventiler på varderas sida om värmeväxlaren underlättar underhållFramledningstemperatur regleras enkelt med hjälp av självverkande termostat.

Den nya värmeväxlare TMix® E kommer ersätta Thermotechs nuvarande TMix® E20 och TMix® E30.

Ventiler med eget brand
Thermotechs nya blå ventiler är anpassade för användning i både tappvatten, värme- och kylsystem, vilket underlättar för installatörerna. Kulventilen med högt handtag är främst avsedd för installationer där rörledningarna ska isoleras. Den finns i storlekar från DN15 till DN50 med invändiga rörgängor. Den har, till skillnad från tidigare version, inget förhöjningshandtag utan är konstruerad i ett stycke med hög hals. Den är tillverkad i avzinkningshärdad mässing, har tätningar av PTFE och finns med på 4MS-listan över godkända legeringar för tappvattenanvändning.

Kulventilen har ett hål på handtaget för enkel montering av märkning. Den är i Thermotechs blå färg och märkt med logotyp för igenkänning. Fler kulventiler och injusteringsventiler i vårt brandade sortiment lanseras under våren.