Thermotech på Nordbygg 2016

Den 5-8 april 2016 ställer Thermotech ut på Nordbygg. Företaget visar bland annat nyheter inom sortimentet för rörsystem och ett helt unikt byggkoncept för vattenburen golvvärme i flerbostadshus. Fokus är på skräddarsydda systemlösningar där allt från projektering och beräkning till produkter, märkning och packning kan anpassas efter kundens behov med kort ledtid och även i små serier.

MONTAGESYSTEM FÖR STAM & STRÅK
Nytt kompletterande produktsortiment för Thermotech MultiSystem™

Thermotech utökar sitt sortiment för rörsystem, MultiSystem™ , med ett montagesystem. Systemet består av montagedetaljer vilka möjliggör montage av AluComposite-rör i vägg, tak och golv vid installation av stam och stråk. En snabbguide hjälper installatören att enkelt välja rätt produkter.

Kompletteringen av montagesystemet innebär att leveranserna av rörsystem nu kan skräddarsys i ännu större utsträckning och kunden erbjuds helhetslösningar med kompletta leveranser direkt ut på arbetsplatsen.

MULTI LEVEL™
Ett unikt koncept för vattenburen golvvärme i flervåningshus

Thermotech har, tillsammans med forskare, under en längre tid undersökt möjligheterna värma upp flervåningshus med vattenburen golvvärme istället för radiatorer. Idag har vi flera lyckade referensprojekt som visar på mycket goda resultat i fråga om boendekomfort och energianvändning.

Vårt koncept MultiLevel™ innebär att golvvärmerör gjuts in i varje bjälklag. Genom att tillföra värme via både golv och tak kan temperaturen på värmebäraren hållas mycket låg. Tack vare den extremt låga drifttemperaturen, oisolerade bjälklag där värme tillförs från stora ytor samt frånvaro av

individuell rumsreglering, får man ett så kallat självreglerande uppvärmningssystem.

Framledningstemperaturen för hela byggnaden styrs av utomhustemperaturen. Under sommarmånaderna kan systemet användas för att kyla byggnaden enligt samma princip. Det ger ett mycket jämnt inomhusklimat och en hög boendekomfort året runt.

De stora fördelarna med MultiLevel™:

•  Lägre energiförbrukning
  •  Lägre byggkostnad
  •  Mindre underhåll
  •  Hög boendekomfort

• SHUNT TMIX® XS FÄRDIGMONTERAD I SKÅP
    För enkel och smidig installation

Thermotechs minsta shunt, TMix® XS, kan man nu få levererad färdigmonterad i ett läckagesäkert skåp. Shunten är anpassad för inkoppling av en slinga och är lämplig för små ytor som badrum och hall.

Shunt TMix® XS i skåp kan beställas i två olika utföranden beroende på vilken typ av styrning som önskas.