Här kan du prova skor och vin – samtidigt

Det finns väl egentligen bara en sak som är härligare än att köpa nya skor och det är att shoppa skor och dricka vin – samtidigt. Enligt skodesignern Minna Engström Heino och vinproducenten Sofia Ruhne har skor och vin mycket gemensamt.

Skodesignern Minna Engström Heino har lika mycket passion för skor som Sofia Ruhne har för vin.

– Vi träffades på en vinprovning tidigare i år och upptäckte att vi pratade om samma sak, fast om två olika hantverk – skomakeri och vinmakeri, berättar Sofia Ruhne som, förutom att göra vin på vingården Terreno i Toscana, även är delägare i The Winery Hotel i Solna.

The Winery Hotel är ett urbant vineri där fokus ligger på just vinhantverk. Här välkomnas gästerna in i vineriet för att lära sig mer om det arbete som ligger bakom en flaska vin.

Även för Minna Engström Heino som ligger bakom varumärket Minna Heino är det hantverk som ligger till grund för hennes stora passion för skor. Innan hon började att göra sina egna, ägnade hon enormt mycket tid till att leta efter skor som både var snygga, användbara och bra för foten.

– Jag skulle faktiskt kunna kalla mig för en sko-sommelier eller skommelier, säger hon och skrattar.

Den 29-30 november gästar Minna Heino The Winery Hotel och öppnar en pop-up butik där du kan prova skor och vin – samtidigt.

– Vi tycker att det är kul att de har valt att lägga sitt evenemang hos oss, säger Sofia.

När: onsdagen och torsdagen den 29-30 November

Öppettider: 12.00-18.00 (eller så länge det finns intresse)

Var: I lobbyn på The Winery Hotel, Rosenborgsgatan 20, Solna

Om varumärket Minna Heino:

Minna och Bengt Engström Heino gör både herr och damskor som tar ansvar. Ansvar för fötternas och miljöns välmående men även för kundens estetiska behov. Skorna tillverkas av kromfritt kalvskinn i Portugal. Mottot är att en väl använd sko ska kunna renoveras istället för att slängas.

För mer information om The Winery Hotel kontakta:

mail: sarah.djerf@thewineryhotel.se

tel: 0760 24 18 50

För mer information om varumärket Minna Heino kontakta:

mail: bengt@minnaheino.se

tel: 0705 13 06 95

• Evenemang

The Winery Hotel öppnade i januari 2016 vid Stockholms norra infart och är ett helt nytt sätt att bo, njuta och mötas med vinet i fokus. Hotellet är det enda i sitt slag i världen, där man kombinerar urban vinframställning med ett modernt boutiquehotell, och i hotellets lobby finns stoltheten – huset egets vineri. The Winery Hotel ägs gemensamt av familjen Söder, med gedigen hotellbakgrund, och familjen Ruhne vars vinkunskap genomsyrar hotellet.

Tamara Sundstedt

Presskontakt Marknadschef +46 (0)70 777 08 44