Thule Adventure Team segrare i Tysklands största multisporttävling

Schwarzwald Adventure Race är Tysklands största multisporttävling. Den arrangeras årligen i byn Münstertal strax söder om orten Freiburg i sydvästra Tyskland, och lag från hela världen kommer för att tävla. Banan i Schwarzwald Black Forest är känd för att vara avancerad, och bestod i år av 30 km mountainbiking, 21 km berglöpning och sedan några olika äventyrselement som tredje gren. Lagen skulle till exempel ta sig ner i en gruva och igenom en svår hinderbana.

– Det var ett riktigt tufft lopp med en total stigning om 2540 höjdmeter, och vi slet hårt. Vi hade både sol och iskalla regnskurar. Nu har vi rejält ont i benen men ser fram emot nya utmaningar och träningslägret i Frankrike nästa vecka, säger Martin Flinta, lagkapten i Thule Adventure Team.

Lagkaptenen Martin Flinta tog tillsammans med lagmedlemmen Per Vestling hem segern. De slog tvåan och trean – Tyskland och Ungern – med hela 40 minuter. I det Ungerska laget kämpade bl.a. europamästaren i terräng triathlon.

– Denna tävling kräver mer än bara styrka och uthållighet, man måste vara duktig på att kommunicera och samarbeta också. Därför är det alltid kul att tävla med Per, vi kompletterar varandra väldigt väl och det var ju vi som kammande hem vinsten förra året också, säger Martin med ett leende.

Thule Adventure Team har sin bas i Göteborg och består av fem multisportare – svenskarna Martin Flinta, Per Vestling och Eva Nyström samt Jacky Boisset och Myriam Guillot från Frankrike. Tillsammans har de en imponerande meritlista och tillhör den absoluta världseliten inom multisport. Var och en av medlemmarna i Thule Adventure Team tränar minst 30-40 timmar per vecka för skapa sig en uthållighet i världsklass anpassade för de blandade discipliner som ingår i sporten. Nästa stora utmaning för Martin och Per blir Discovery Aim Challenge i Lindvallen, Sverige.