thyssenkrupp och Microsoft turbo-boostar digitaliseringen av den globala hissindustrin

• MAX expanderar till Latinamerika och utökar kompatibilitet med rulltrappor
  • 120 000 hissar i USA, Tyskland, Spanien och Sydkorea är redan anslutna till Microsoft Azure moln-aktiverade plattform och gynnas av prediktiv analys
  • Maskinlära möjliggör för mobilitetssystemet att leverera faktisk effektivitet och sparar tid för kunderna

thyssenkrupp Elevator räknar med att ha cirka 28 000 ytterligare hissar anslutna till sin molnbaserade förutsägbara underhållslösning MAX i Brasilien eftersom regionen ingår i det globala MAX-nätverket. Nätverket täcker nu marknader som står för ungefär 30 procent av alla hissar världen över. Dessutom har bolaget uppgraderat MAX-lösningen för att även ge förutsägbart underhåll för rulltrappor.

Hur arbetar MAX? MAX samlar in data från sensorer i hissar och rulltrappor, skickar dem till Microsoft Azure-molnet där den återstående livslängden för nyckelkomponenterna beräknas, bestämmer vilka delar som behöver underhåll och när. Systemet flaggar därefter för potentiella reparationsproblem innan de uppstår. Den prediktiva modelleringen ökar effektiviteten och sänker hissens stilleståndstid.

Över 50 MAX-anslutna hisspilotenheterna körs redan resultatrikt i Brasilien där tjänsten nu kommer att erbjudas i större skala för kunderna i regionen. thyssenkrupp Elevator har också redan fått förfrågningar från kunder att installera MAX för rulltrappor även på en av Tysklands ledande flygplatser där det rör sig cirka 16 miljoner människor varje år, och 137 rulltrappor i Valencia Metro i Spanien, som transporterar över 62 miljoner passagerare per år.

Genom att bilda partnerskap med Microsoft är thyssenkrupp Elevator den första i hissbranschen som utvecklar IoT-baserad prediktiv servicelösning och medför spetsteknologi till den 160 år gamla hissindustrin. Hissar transporterar över 1 miljard passagerare varje dag, vilket gör dem till det mest använda transportmedlet i världen.

Maskin-till-maskin (M2M) inlärningsförmåga, baserad på Microsofts Azure moln har varit förbättrings baserad på data som samlats in sedan 2015. Därför är thyssenkrupp övertygad om att MAX kan minska stopptiden för hissar med upp till 50 procent, vilket gör digitaliseringsmodellerna oförlikneliga i den globala hissindustrin. Hittills har MAX redan hjälpt till att maximera drifttiden för hissar för över 40 000 kunder.

Andreas Schierenbeck, VD för thyssenkrupp Elevator, kommenterade: "Detta är ett viktigt ögonblick för vår verksamhet och för städer som helhet. Befolkningstillväxt och urbanisering sätter infrastrukturen i våra byggnader under mer tryck än någonsin tidigare. Data är verkligen nyckeln till att verkligen förstå utmaningarna våra byggnader står inför och utveckla lösningar som förbättrar dem för både fastighetsförvaltare och användare.”

Systemet har nu även en ny förbättrad kundservice portal som för närvarande rullas ut i Spanien. Portalen tilldelar fastighetsförvaltare tillgång till viktig information i realtid om sina hissars prestanda, så att faciliteten fungerar snabbare och även medför till effektivare reparationsarbeten för thyssenkrupps underhållsingenjörer.

Sam George, Director Azure IoT på Microsoft tillade: ”MAX är ett perfekt exempel på digitalisering i handling; utvecklar och tillämpar teknik på en mycket specifik branschfråga för att driva verkligt affärsvärde. MAX-modellen har utvecklats under de senaste tre åren i takt med kundernas och företagens behov. Vi är mycket nöjda med framgången hittills och de konkreta affärsmässiga fördelarna. Vi ser fram emot att arbeta nära med thyssenkrupp på dess fortsatta utveckling och tillväxt . "

Schierenbeck kommenterade vidare: ”Sedan den första lanseringen av MAX 2015 har plattformen gått igenom olika styrkor. På makronivå handlar det om informationsteknik som hjälper stadens effektivitet och tillväxt. På mikronivå blir det mer problemfritt från A till B och gör människors vardag enklare. Vi ser fram emot att införa MAX till den latinamerikanska marknaden och med potential att minska stilleståndstiden med upp till 50 %, Vi hoppas att det kan fortsätta att stödja hållbar tillväxt och utveckling i våra städer under de kommande åren. "

MAX tillhandahåller aktuell och värdefull insikt om exakt vad kunderna behöver vilket leder till att thyssenkrupp kan anpassa sitt serviceutbud för bättre kundservice. Samtidigt håller MAX Global Tekniker App på att åstadkomma en kulturell förändring inom branschen som ger ett mycket värdefullt verktyg som förändrar hur de på thyssenkrupp utför sitt dagliga arbete och interagerar med kunder.

Pressbilder:

Vi är ett av Sveriges marknadsledande och snabbast växande företag inom hiss, rulltrappor och portar. Vi drivs av våra ledord, kvalitet och kundfokus. Givetvis är samtliga av våra produkter designade och producerade inom Europa. thyssenkrupp är en diversifierad industrikoncern med en växande andel av kapitalvaror och serviceföretag och traditionella styrkor i material. Över 158 000 anställda i 79 länder arbetar med passion och tekniskt kunnande för att utveckla produkter av hög kvalitet och intelligenta industriprocesser och tjänster för hållbara framsteg. Deras kompetens och engagemang är grunden för vår framgång. Under räkenskapsåret 2016/2017 genererade thyssenkrupp en omsättning på 41,5 miljarder euro.

Tillsammans med våra kunder utvecklar vi konkurrenskraftiga lösningar för nuvarande och framtida utmaningar i sina respektive branscher. Vår teknik och innovationer är nyckeln till att möta olika kund- och marknadskrav runt om i världen, växa på framtida marknader och generera starkt och stabilt resultat.