Tak och tätskikt är idag en respekterad bransch - en vision som blivit verklighet

De senaste tjugo åren har tätskikstmontörer gått från att vara relativt okvalificerade dagsarbetare till att ha blivit ett kvalificerat yrke med stora krav på ansvar och kunnande. För tjugo år sedan var takmontörerna knappt välkomna in i byggbodarna eftersom de var nedsmutsade av den tjära de arbetade med. Idag bidrar de med kunskap och yrkeskunnande och entreprenörerna tas inte sällan in som sakkunniga redan vid projekteringen av ett arbete.

En avgörande del i denna utveckling är branschorganisationen TIBs arbete med utbildning och strävan att ställa krav på medlemsföretagen. I tätt samarbete med andra aktörer i branschen har TIB lyckats lyfta yrket och visa vikten av att anlita en seriös tak- och tätskiktsmontör.

Ett hårt och engagerat arbete på flera olika plan har lett till att TIB idag är en respekterad branschorganisation med allt fler auktori-serade och engagerade medlemsföretag. Satsningarna har resulterat i mer kompetens, kvalificerade utbildningslösningar och långtgående samarbeten mellan branschens olika aktörer. Ambitionen med att höja statusen för yrket, kvaliteten i branschen, och att i slutändan ge kundnytta har varit drivkraften. Det har bidragit till att TIB idag bland annat ligger bakom stora satsningar som sammanfattningen av Eurokod på svenska och den kompletta utbildningsboken för tätskiktsmontörer som lanseras vid årsskiftet. Fyra viktiga personer i den här utvecklingsprocessen berättar här vad de tycker är den enskilt viktigaste milstolpen i TIBs historia.

Utbildningarna!

Christer Bjärgrim Fd sekreterare
Numera Hedersledamot

– Vi tog ett viktigt beslut med montörsutbildningen, det var ett bra val för att skapa ordning i leden. Det är kommittén och Ulf Wernquist som har drivit frågan. Ulf är pappa till det här, säger Christer Bjärgrim.

Försäkringarna!

Jan-Bertil Alm Fd sekreterare, kassör instiftare av TIB. Numera Hedersledamot

– Det blev ett uppsving 1983 i och med den nya försäkringen. Det nya i TG var att allt blev ersatt vid ett läckage, möbler, golv. Inte bara taken, som den gamla femtonåriga garantin täckte. Villaägarna kunde känna sig trygga. Om vi inte var först i Europa, var vi i alla fall först i landet med den här typen av försäkring, säger Jan-Bertil Alm.

Auktorisationen!

Lars Lundin Föreningsrevisor

– Att vi bestämde oss för att satsa på Auktorisationen är en bra grej. Äntligen har TIB fått fart på det, efter tio års slit. Det höjer branschens status, säger Lars Lundin. Auktoriseringen innebär att det finns en samlad kunskap om miljö, kvalitet, utbildning och arbetsmiljö. Det finns en kontroll på att företaget följer lagar, regler och förordningar, säger Lars Lundin.

Kundnyttan!

Ulf Wernquist Ordförande 1999 -

– Det handlar om att i slutändan är auktoriseringen och medlemskap i TIB verktyg för att beställaren ska kunna känna sig tryggare när de ska ta in jobb. Taket måste bli tätt för det skyddar stora värden och innebär enorma kostnader för kunden om det blir fel, säger Ulf Wernquist.