Så skapar du en säker arbetsmiljö på byggarbetsplatsen

På en byggarbetsplats utförs många olika slags arbeten samtidigt av olika aktörer. För att upprätthålla en säker arbetsmiljö måste en samordning ske vilket görs genom olika byggarbetsmiljösamordnare.

Den som låter ett byggnads- eller anläggningsarbete utföras kallas i dagligt tal för byggherre. Denna har även ansvaret över arbetsmiljön under hela byggprocessen och för detta utses byggarbetsmiljösamordnare för såväl planering och projektering som för utförande, de här kallas för BAS-P och BAS-U. De skall bidra till att det skapas förutsättningar för en säker byggarbetsplats.

Byggherren kan även överlåta sitt arbetsmiljöansvar till en självständig uppdragstagare men det yttersta ansvaret ligger alltid kvar hos varje entreprenör som bedriver verksamheten på en byggarbetsplats. Därför är det viktigt att man som byggherre ser till att den man anställer som BAS är kvalificerad.

P för planering och projektering
BAS-P samordnar arbetsmiljön under den inledande fasen av planering och projektering. I ansvaret ingår att sammanställa underlag från olika projektörer, såsom arkitekter, ingenjörer och övriga tekniska konsulter i syfte att erhålla en säker arbetsmiljö.

Rent konkret innebär det att BAS-P:

Granskar projektörernas ritningar
Granskar tekniska beskrivningar.

Utifrån det ska de sedan utveckla byggprojektets arbetsmiljöplan och inkludera hur verksamheten ska bedrivas på ett sätt så att olika arbeten inte skapar risker för varandra.

U som i utförande
När ett byggprojekt hamnar i utförandefasen går samordningsansvaret över från BAS-P till BAS-U. Här ingår bland annat ansvaret om att begära in uppgifter om entreprenörernas arbetsmetoder, vilken utrustning de använder, samt hur de lever upp till gällande arbetsmiljöregler.

Det sker genom att:
Ta in riskbedömningar från entreprenörerna med beskrivningar av skyddsåtgärder. Därefter använda dessa uppgifter för att utveckla arbetsmiljöplanen och anpassa den till det praktiska arbetet under utförandefasen.

BAS-U ska även se till att arbetsmiljöplanen finns tillgänglig för alla på byggarbetsplatsen och att den hålls uppdaterad vartefter byggprocessen fortskrider.

Arbetar under straffansvar
BAS-P och BAS-U arbetar under straffansvar, vilket innebär att om de åsidosätter sina uppgifter kan de åtalas för arbetsmiljöbrott. Det vanligaste är att åklagare väcker talan mot företaget som haft uppdraget som BAS och de riskerar då att få betala en företagsbot mellan 5 000 kronor till tio miljoner kronor. Därför är det viktigt att man förstår innebörden av att överta ansvaret som BAS och att man är kvalificerad för att hantera rollen.