5 heta trender inför 2015

Genom att kartlägga svenskarnas resvanor och företeelser i resebranschen har resebyrån Ticket fångat upp fem heta trender inför 2015. Teknik är den främsta faktorn bakom de förändringar Ticket ser i trenderna.

Nya tekniklösningar påverkar resenärens liv i allt större utsträckning, såväl före, under och efter resan. Mobilen blir ett allt viktigare verktyg för resenärerna och enligt Tickets Novus-undersökning uppger 75 procent av svenska folket att de använder sin mobiltelefon till andra saker än att ringa när de är på utlandssemester. Bland 18–29-åringarna är motsvarande siffra 90 procent.

Att det nu finns WiFi på många ställen, som på hotell, restauranger och transportmedel, gör mobilen till det självklara multiverktyget under resan. Tekniken medför samtidigt att de mänskliga mötena minimeras, till exempel vid incheckning på flyget och även på vissa hotell.

-Personlig service på resan ska dock inte undervärderas. Hela 44 procent av svenskarna uppger till exempel att de föredrar att checka in vid en bemannad disk på flygplatsen medan bara 25 procent hellre checkar in innan de kommer till flygplatsen, säger Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket.

Andra faktorer som påverkar vårt resande framöver är att resenärerna blir allt bättre på att själva leta fram information inför resan. De blir sina egna reseledare som samlar information från många olika källor, allt från att skriva ut och läsa guider från nätet till att fråga sin lokala resebyråsäljare om råd.

En annan tydlig trend är att fler än tidigare reser tillbaka till samma resmål. Vid första besöket avverkar en del resenärer alla sevärdheter för att andra besöket vilja uppleva det som ”locals”. Föräldrar är en grupp som gärna åker tillbaka till resmål för att återuppleva favoritdestinationer, ofta storstäder, tillsammans med sina barn.

Fem resetrender 2015

Mobilen – det självklara verktyget på resan.

Nuförtiden går det att hitta gratis WiFi på många ställen under resan, på till exempel hotell, restauranger, caféer, flygplatser och transportmedel. Detta har gjort mobilen till det självklara multifunktionella verktyget på resan. Enligt Tickets Novus-undersökning svarar endast nio procent av resenärerna mellan 18 och 29 år att de inte använder mobilen under utlandsresan. Bland pensionärerna är motsvarande siffra 47 procent.

39 procent använder mobilen till att läsa nyheter, 37 procent gör research om resmålet (restauranger, utflykter och kartor) och lika många kollar sin privata mail.Mer än var tredje svensk (34 %) använder mobilen till att kolla vädret på resmålet.

Resenärerna blir sina egna reseledare

Reseinformation finns i dag i många olika kanaler. Därför blir den moderne resenären allt oftare sin egen reseledare, som själv väljer ut och plockar fram de fakta som behövs före resan. Självklart är mobilen den nye reseledarens främsta redskap.

När det gäller resmål är reseguider på nätet populära. Enligt Tickets Novus-undersökning uppger hela 56 procent av svenskarna att de läser och skriver ut reseguider från Internet när de vill söka information om ett resmål. Den näst vanligaste informationskällan är vänner och bekanta, vilket 46 procent svarar.

Undersökningen visar även att det i stort sett är lika många som köper en guidebok

(19 procent) som besöker en resebyrå för att få information om resmål (18 procent).

Teknik minimerar mänskliga möten

Flygbolagen gör det möjligt att checka in online. Hotell gör det möjligt att använda mobilen till att checka in. Denna typ av teknik minimerar moment som innefattar mänskliga möten och personlig service.

Tjänsterna ska underlätta och spara tid för resenärerna. Men enligt Tickets Novus-undersökning föredrar 44 procent av svenskarna fortfarande att checka in vid en bemannad disk på flygplatsen. 25 procent checkar hellre in online innan de åker till flygplatsen och 20 procent använder sig av self-service-maskinerna. En anledning kan vara att man uppskattar service på semestern och känner att det är bekvämare att låta någon annan sköta saker åt en än att göra det själv.

Uppleva samma resmål på nytt

Att återvända till samma resmål har tidigare kunnat uppfattas som en ovilja att upptäcka något nytt. Så behöver inte vara fallet. Att återvända till samma resmål blir allt vanligare i alla kundgrupper. I Tickets Novus-undersökning svarar 70 procent att de någon gång återvänt till samma resmål. Många gör det av ren bekvämlighet, men Ticket ser nu en växande skara som gör det av andra skäl.

Första gången resenärerna besöker resmålet turistar de och river av alla sevärdheter och turistattraktioner som finns. Andra gången vill de njuta mer av atmosfären och känna på livet som och med ”the locals”. För många handlar det också om att återuppleva resmål med ett nytt resesällskap, kanske sin nya partner eller sina barn.

Storstäder lockar barnfamiljerna

Allt fler barnfamiljer väljer att resa till storstäder med sina barn och till exempel bokningarna till New York har ökat med 42 procent i målgruppen. Till städer som Istanbul och Berlin har bokningarna mer än fördubblats, om än från relativt låga nivåer. Här finns ett samband med trenden att allt fler vill uppleva samma resmål på nytt. Dagens föräldrar har ofta rest mycket innan de fick barn och återvänder gärna till städer för att visa barnen. Att till exempel göra ett besök tillsammans med barnen på British Museum för att titta på dinosaurierna ger garanterat även föräldrarna en helt ny upplevelse.

För mer information, kontakta:

Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor

E-post: karin.ahlstedt@ticket.se Tel: 070 735 63 08

• resetrender
  • trender
  • mobil på redan
  • reseundersökning
  • resmål
  • resor

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja som erbjuder resor från samtliga ledande charter- och researrangörer, kryssningsrederier samt flygbolag och hotell. Ticket har en andel på den svenska marknaden på cirka 40 procent av de resebyråsålda charter- och reguljärflygspaketen. Försäljningen i Sverige och Norge bedrivs från 72 butiker, telefon och online via ticket.se och ticket.no. I Danmark sker försäljningen via ticket.dk, i Finland via ticket.fi och i Tyskland via

airngo.de,

Försäljningen uppgår till ca 4,6 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza. Ticket gör det enkelt för dig att hitta och boka rätt resa. Genom en enda kontakt med oss får du överblick av marknadens breda utbud. Genom vår höga kompetens och servicenivå ger vi dig råd och hjälp att boka rätt semesterresa.