Bubblarlistan: Här är resmålen som trendar i vinter

Svenskarna är ovanligt ressugna i vinter och bokningarna ökar med 11 procent, enligt Tickets bokningsstatistik till och med 1 januari. I topp ligger som vanligt populära resmål på Kanarieöarna och i Thailand. Men det är inte dessa som ökar mest procentuellt. Tickets ”Bubblarlista” visar vilka resmål som trendar i vinter och ökar allra mest procentuellt av de hundra mest bokade resmålen.

- Trendkänsliga svenskar väljer helst resmål som inte så många åker till. Bland resmålen som är ”up and coming” i vinter finns allt från resmål för charterälskare som vill bryta ny mark, till prisvärda weekendstäder och riktiga drömresmål för skidåkare, säger Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor.

Kanada är trendigt i vinter och staden som sticker ut är Vancouver, som ligger ett par timmars bilfärd från Whistler. Bokningarna dit har ökat med över 200 procent. Att snittpriserna på biljetter minskat med över 20 procent har gett fler svenskar möjlighet att åka dit.

-Vancouver är riktigt hett i vinter. Det lockar både puderälskande skidentusiaster, naturälskare och sportintresserade som vill se bröderna Sedin spela NHL-hockey, säger Karin Starkman Ahlstedt.

Tallinn är den stora bubblaren bland weekendstäderna i vinter.

-  Tallinn gynnas av att fler vill resa till prisvärda budgetstäder i vinter. Det är samtidigt en prisvärd och mysig stad, med mäktiga torn och vindlande gränder i den medeltida stadskärnan, säger Karin Starkman Ahlstedt.

Inte helt oväntat sticker charternyheterna La Palma på Kanarieöarna och Phu Quc i Vietnam ut som de som ökar mest i vinter. Under vintern 2015-2016 var det relativt få som åkte hit och därför har bokningsökningarna i procent varit höga i vinter, 3100 procent respektive 287 procent.

-  Charternyheterna ger nya spännande alternativ för de charterälskare som vill åka till nya udda resmål, dit inte så många rest tidigare. Vinterns direktflyg gör det lätt att ta sig dit och har skapat en riktig bokningsboom, säger Karin Starkman Ahlstedt.

Trean Belgrad i Serbien är liksom Tallinn ett prisvärt weekendresmål, men fortfarande har de flesta som reser dit någon form av anknytning till landet. Så är det även med Kiev, Beirut, Santiago de Chile och Teheran. Det sistnämnda är ett av de mest spännande resmålen på topplistan, som efter att sanktionerna hävdes för ett år sedan spås bli en ny turistmagnet.

-  Aldrig förr har vi sett så stora ökningar av det etniska resandet. Att 5 av 10 bubblare på listan är städer med stor andel etniska resenärer har samband med att det etniska resandet från Sverige ökar stadigt, säger Karin Starkman Ahlstedt

Tickets bubblarlista – här är resmålen som trendar i vinter

1. La Palma, + 3100 procent

2. Phu Quoc, + 287 procent

3. Belgrad, + 285 procent

4. Kiev, + 246 procent

5. Vancouver, + 243 procent

6. Beirut, + 133 procent

7. Tallinn, + 117 procent

8. Santiago de Chile, + 114 procent

9. Teheran, 111 procent

10. Helsingfors, 95 procent

Om Ticket: Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med försäljning i butik, på telefon och online. Ticket säljer resor från samtliga ledande charterbolag, researrangörer, kryssningsbolag, flygbolag, hotell och hyrbilsföretag. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Ticket har 71 butiker i Sverige och Norge, och bedriver onlineförsäljning under varumärkena Ticket och AirnGo i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland. Försäljningen uppgår till ca 5,3 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.