Bubblarlistan: vårens hetaste resmål

Hetaste resmålet i vår är Gran Canaria, dit flest svenskar söker sig för att få en försmak av sommarvärme. Vårens överraskning på Tickets bubblarlista är Istanbul som ökar resebokningarna med nästan 150 procent. Bland weekendresor är Paris, London och Amsterdam de mest populära städerna, men Wien ökar mest. Det visar färsk bokningsstatistik från Ticket Privatresor.

Svenskarna är ett mycket berest folk och suget efter resor i vår är högt. I topp ligger som vanligt populära Gran Canaria, som dock minskar antalet bokningar något (-7,6 procent) jämfört med i fjol. Det är istället möjligheten att möta våren i någon av Europas storstäder som ökar mest och lockar många svenska resenärer.

- Storstadsresor trendar enormt i vår. Weekendresor är populärt och svenska resenärer vill gärna åka på fler kortare resor under 2018. Vad passar då bättre än att möta våren på en härlig uteservering i någon av Europas alla vackra storstäder, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Att strosa runt i något av Paris alla arrondissement är mycket populärt i vår. Denna klassiker till storstad ökar bokningarna med 17,2 procent och klättrar från plats 5 till plats 2 på topplistan. Wien, tillsammans med Istanbul, är dock vårens riktiga raketer. Svenskarna är trendkänsliga resenärer och Wien är en av Europas hetaste städer med allt från trevliga kaféer (Wien kallas även Europas kaféhuvudstad nummer 1) till fantastiskt arkitektur, där Friedensreich Hundertwassers färgglada hus är kronjuvelen. Wien är även Sigmund Freuds hemstad och hans hem är numera ett populärt museum.

Precis som för hela Turkiet har Istanbul under flera år minskat sina resebokningar, till följd av landets oroligheter och politiska instabilitet. Nu ser dock detta ut att vända, och staden ökar bokningarna med nästan 150 procent.

Vårens klättrare

1. Lissabon + 37,5 procent (plats 11 från plats 13)
2. Rom + 18,4 procent (plats 12 från plats 15)
3. Wien + 83,5 procent (plats 19 från plats 30)
4. Nice + 37,1 procent (plats 21 från plats 26)
5. Istanbul + 149,7 procent (plats 22 från plats 50)
6. Milano + 80,4 procent (plats 26 från plats 40)
7. Split + 67,8 procent (plats 27 från plats 38)
8. Los Angeles + 77,3 procent (plats 29 från plats 47)
9. Dublin + 70,2 procent (plats 30 från plats 49)
10. Aten + 39,9 procent (plats 31 från plats 42)

Mest bokade resmålen i vår

1. Gran Canaria (1)
2. Paris (5)
3. Bangkok (7)
4. Mallorca (4)
5. London (2)
6. Amsterdam (3)
7. Prag (10)
8. Malaga (6)
9. New York (11)
10. Teneriffa (8)

Källa: Tickets bokningsstatistik, resor bokade t o m 26 februari med avresa 1 mars - 31 maj 2018.

För mer information kontakta:
PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32

Om Ticket: Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med försäljning i butik, på telefon och online. Ticket säljer resor från samtliga ledande charterbolag, researrangörer, kryssningsbolag, flygbolag, hotell och hyrbilsföretag. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Ticket har 71 butiker i Sverige och Norge, och bedriver onlineförsäljning under varumärkena Ticket och AirnGo i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland. Försäljningen uppgår till ca 5,3 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.