Dra nytta av valutakursen på vinterresan

– Här är länderna där du får mest valuta för pengarna

Att resa har blivit allt billigare för svenskarna. En middag i London för 30 GPB är exempelvis 103 kronor billigare nu än för sex år sedan. Ett trestjärnigt hotell i centrala Tokyo för 17 500 JPY kostar 402 kronor mindre idag jämfört med förra året. Den svenska kronan håller sig fortsatt stark mot flertalet valutor runtom i världen och här har resebyrån Ticket listat länderna där valutakursen är som mest fördelaktig.

I vinter har antalet resebokningar ökat med 15 procent hos Ticket jämfört med samma period förra året. En faktor som bidragit till ökningen är att den svenska kronan stärkts gentemot flera utländska valutor. Ticket märker att allt fler svenskar börjat efterfråga resor till länder där de kan dra nytta av valutakursen. Men orsaken är inte för att spara pengar, utan snarare för att få ut mer värde för samma summa.

– Även om resorna blir billigare, så gör de flesta resenärerna fortfarande av med lika mycket pengar på resmålet. De pengar de hade kunnat spara lägger de i stället på bättre boende, finare restaurangbesök, och kanske en extra väska under shoppingrundan, säger Maria Gertell, kommunikationsansvarig på Ticket.

Det land där det, utifrån ett valutaperspektiv, är mest lönsamt att turista i jämfört med för fem år sedan är Island. År 2008 kostade 100 isländska kronor 7,79 svenska kronor. Idag kostar motsvarande 4,9 kronor. På fem år har valutan alltså blivit 37 procent billigare. Och det är inte för intet som Antalya i Turkiet har legat etta på Tickets sommartopplista de fem senaste åren. Förutom att det är ett fantastiskt resmål, så har den turkiska liran sjunkit med 31 procent under samma period.

Andra länder där valutakursen är väldigt fördelaktig för svenskar är Indien och Polen. Den indiska rupien och den polska zlotyn har tappat 25 procent i värde på fem år. Till skillnad från Turkiet är Polen ett land som först på senare tid har dykt upp på svenskarnas turistradar.

– Både Kraków och Warszawa är två lysande weekendstäder som är på stark uppgång och som håller en hög standard. Det är typexempel på städer som ger mycket för pengarna. En avsmakningsmeny på en stjärnkrog i Kraków kostar i regel inte mer än en medioker trerättersmiddag på en svensk restaurang, säger Maria Gertell.

Länderna där valutakursen är som minst fördelaktig för svenskarna är Australien och Schweiz. På fem år har den australiensiska dollarn och Schweizerfrancen blivit 13 procent dyrare i förhållande till den svenska kronan.
För fullständig tabell över hur valutakurserna har utvecklats klicka här eller se bifogad pdf.