Dubbelt så många svenskar firar jul i New York i år

Svenskarnas reslust håller i sig. Inför jul och nyår har de totala resebokningarna ökat med ett par procentenheter, trots oroligheter på finansmarknaden. Och det råder inga tvivel om vilket resmål som är svenskarnas storfavorit. För tredje året i rad toppar Gran Canaria topplistan över de mest bokade destinationerna. Den största ökningen står New York för, där antalet bokningar har fördubblats jämfört med förra året.

Allt fler svenskar väljer att fira jul utomlands i stället för på hemmaplan. I år befäster Gran Canaria sin position ytterligare som den mest bokade vinterdestinationen och visar på en ökning på cirka 15 procent jämfört med föregående år. På andra- och tredjeplats hamnar Phuket och Bangkok i Thailand.

– Resande fortsätter att öka, trots att julen infaller dåligt i kalendern i år. Gran Canaria och Phuket slogs om förstaplatsen redan förra året, men i år har Gran Canaria utökat ledningen ännu mer, säger Martin Durnik, marknadschef på Ticket.

Kanarieöarna och Thailand är givna favoritresmål bland svenskar som firar jul utomlands. Det som bryter mönstret i årets topplista över julresor är att New York ökar med hela 100 procent och passerar både Teneriffa, Hurghada och Krabi som vinterdestination.

– Sol och värme brukar vara ett av de främsta skälen till att svenskarna reser utomlands över jul och nyår. Därför är det särskilt uppseendeväckande att New York har klättrat från en sjunde- till en fjärdeplats på listan. Shoppingmetropolens stora mellandagsreor och en fördelaktig dollarkurs lockar många svenskar, säger Martin Durnik.

Även resorna till Miami har stigit med 36 procent jämfört med förra året och därmed knipit en plats på topplistan. Utanför listan ser Ticket att städer som Los Angeles, Wien och Paris stiger i popularitet.

Många svenskar har gjort det till en tradition att fira jul utomlands. Men svenskarna tycks ändå vilja ha med sig en del svenska traditioner på resan. En undersökning som Ticket har genomfört via Novus visar att var fjärde svensk tar med sig svenska livsmedel när de reser. De vanligaste livsmedlen som svenskarna tar med sig på utlandsresan är kaffe (13 %), svenskt godis (6 %) och knäckebröd (5 %).

– Svenskt kaffe är svårast att klara sig utan, särskilt för kvinnor. Dubbelt så många kvinnor än män tar med sig kaffe på resan. Samma sak gäller för godis. Andra livsmedel som svenskarna tar med sig är kaviar och barnmat, säger Martin Durnik.

För mer information om undersökningen, vänligen ladda ner bifogade dokument.

Topplista jul och nyårsresor
Avresa 22-31/12 och bokningar gjorde fram till 28/11, föregående års placering inom parantes

1. Gran Canaria (1)
  2. Phuket (2)
  3. Bangkok (4)
  4. New York (7)
  5. Teneriffa (5)
  6. Hurghada (3)
  7. Krabi (6)
  8. Cancun (9)
  9. Miami (-)
  10. London (8)

För mer information, kontakta:
Martin Durnik, marknadschef, Ticket Privatresor AB
martin.durnik@ticket.se

Om Ticket
Ticket Privatresor är en detaljhandelskedja som säljer privatresor från samtliga ledande charter- och researrangörer, kryssningsrederier samt flyg och hotellbolag. Verksamheten i Sverige och Norge bedrivs via ca 80 butiker, telefon och Internet samt i Danmark via Ticket.dk. Försäljningen uppgår till cirka 3 miljarder kronor och bolaget har cirka 320 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av det privatägda investmentbolaget Braganza AS. Varumärket Ticket delas med Ticket Affärsresor med samma ägare.

• reseundersökning
  • julresor