Eldorado för ressugna - nu startar stora reserean

Nu när skolorna börjar är det fyndläge till många charterresmål kring Medelhavet, som fortfarande bjuder på härlig sommarvärme och möjligheter att förlänga sommaren.

-  Det är ett eldorado för ressugna just nu. På charterresor går det att spara tusenlappar om man har möjlighet att åka de närmaste veckorna. Även för resor i höst och vinter är det läge att boka nu. Många flygbolag har kampanjer de närmaste veckorna på resor fram till och med maj nästa år, säger Karin Starkman Ahlstedt, kommunikationsansvarig Ticket Privatresor

Fyndläge på charter

Utbud och efterfrågan styr charterpriserna och i och med skolstarten startar rean på resor. Den som har semester kvar kan hitta billiga resor till många charterresmål under slutet av augusti och september.

-  De låga priserna just nu lockar många sista minuten-resenärer så det gäller att inte vänta för länge med att boka. Ett tips är att passa på att lyxa till det ordentligt, då det även är rea på exklusivare resor, säger Karin Starkman Ahlstedt.

Billigast just nu är Turkiska Rivieran, dit det går att fynda resor för dryga tusenlappen. Till grekiska öarna finns resor från 1500 kronor och till Mallorca finns resor från 2000 kronor just nu*.

Rea på flygresor

Samtidigt som charterrean är det även fyndläge för den som vill åka iväg under höst och vinter. Just nu duggar flygkampanjerna från reguljärflygsbolagen tätt och det går att hitta biljetter med upp till 30 procent lägre priser på en hel del resor med avresa fram till och med 31 maj 2017.

-  Just nu ser vi mest kampanjpriser till Asien och USA, men även Europabiljetter reas ut. Det gäller att passa på när det är billigt, eftersom reguljärflygsbiljetter blir dyrare ju närmare avresa du kommer, säger Karin Starkman Ahlstedt.

SAS, British Airways, Qatar, Emirates, KLM och Air France är exempel på flygbolag som har kampanjer under perioden, men fler bolag väntas presentera kampanjer de närmaste veckorna. Just nu går att fynda biljetter exempelvis till New York och Dubai från drygt 3000 kronor och till Bangkok från 4699 kronor. Resor till exempel till Berlin går att hitta för runt en tusenlapp. De flesta kampanjerna håller på mellan en och två veckor och dyker upp sista veckorna i augusti eller första i september.

För prisexempel eller mer information kontakta:Karin Starkman Ahlstedt

Om Ticket: Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med försäljning i butik, på telefon och online. Ticket säljer resor från samtliga ledande charterbolag, researrangörer, kryssningsbolag, flygbolag, hotell och hyrbilsföretag. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Ticket har 71 butiker i Sverige och Norge, och bedriver onlineförsäljning under varumärkena Ticket och AirnGo i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland. Försäljningen uppgår till ca 5,3 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.