Förbättra kärleksrelationen – åk på semester

Slentrian och vardagsbestyr i höga doser kan ibland tära på kärleksrelationen. Men vad ska man då göra om relationen kört fast i gamla hjulspår? Enligt svenska folket tycks en gemensam utlandssemester vara lösningen. 68 procent av svenskarna anser att deras relation med sin partner förbättras när de reser ihop. Det framkommer i Tickets senaste Novus-undersökning.

En resa har många positiva effekter på kärleksrelationen. Det som flest svenskar ser som positivt är att de pratar mer när de reser och blir mer sociala med varandra. Det svarar var tredje svensk. Var femte svensk upplever också att de blir mer kärleksfulla mot varandra och 14 procent anser att de får en djupare relation när de reser. Tio procent svarar dessutom att de har mer sex med sin partner när de är på semester jämfört med när de är hemma.

– Resor har generellt en positiv inverkan på de allra flesta människor, så det är inte konstigt att det även piggar upp kärleksrelationen. Man får mer tid över för varandra och man gör fler roliga saker ihop som man kanske inte hinner med annars, till exempel snorkla, vandra eller äta på restaurang. Det är ju alltid trevligare att diskutera vilket vin man ska välja till maten än vems tur det är att hänga tvätten, säger Martin Durnik, marknadschef på Ticket.

Svenska män vill in i ”10 000 meters-klubben”

Ticket frågade även svenska folket om de skulle kunna tänka sig att ha sex på hög höjd i ett flygplan. Det visar sig att betydligt fler män än kvinnor kan tänka sig att gå med i ”10 000 meters-klubben”. 43 procent av männen svarar att de kan tänka sig att ha sex på ett flygplan. Motsvarande siffra bland kvinnor är endast 15 procent. Bland 18–29-åringarna är intresset för ”10 000 meters-klubben” allra störst (49 %), bland pensionärerna är motsvarande siffra elva procent.

För information, kontakta:Martin Durnik, marknadschef, Ticket Privatresor AB 08-702 66 47, 0702-95 97 74, martin.durnik@ticket.se

Blir relationen med din partner bättre när ni reser och i så fall, på vilket sätt?

Ja, vi pratar mer och blir mer sociala med varandra, 32 %
Ja, vi blir mer kärleksfulla mot varandra, 20 %
Ja, vi får en djupare relation när vi reser, 14 %
Ja, vi blir mer toleranta mot varandra, 12 %
Ja, vi har mer sex än när vi är hemma, 10 %
Ja, på annat sätt, 8 %
Ja, vi bråkar mindre, 7 %
Nej, vår relation blir inte bättre när vi reser, 20 %
Vet ej, 12 %

”10 000 meters-klubben” har blivit ett vanligt uttryck. Skulle du kunna tänka dig att ha sex på hög höjd i ett flygplan?

Totalt

Män

Kvinnor

Nej

Vet ej

Vill ej svara

Vet ej vad ”10 000 meters-klubben” är

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes via Novus mellan den 17–23 januari 2013 och hade ett riksrepresentativt urval på 1 059 svaranden.

• Företagande

Ticket Privatresor är Nordens största resebyråkedja som erbjuder privatresor från samtliga ledande charter- och researrangörer, kryssningsrederier samt flygbolag och hotell. Ticket har en andel på den svenska marknaden på cirka 40 procent av de resebyråsålda charter- och reguljärflygspaketen. Försäljningen i Sverige och Norge bedrivs från 73 butiker, telefon och online via ticket.se och ticket.no. I Danmark sker försäljningen via ticket.dk och i Finland via ticket.fi. Försäljningen uppgår till ca 4 miljarder kronor och bolaget har ca 320 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza AS. Ticket gör det enkelt för dig att hitta och boka rätt resa. Genom en enda kontakt med oss får du överblick av marknadens breda utbud. Genom vår höga kompetens och servicenivå ger vi dig råd och hjälp att boka rätt semesterresa.