Hit reser östgötarna i vinter

– Gran Canaria toppar och Mexiko klättrar

Det är när kylan och mörkret smyger sig på som reslusten ökar. I resebyrån Tickets butik på St Larsgatan märker resesäljarna av ett högt tryck på vinterresor. Det resmål som kommer att ha flest semesterfirande östgötar i vinter är utan tvekan Gran Canaria. Men Ticket ser även en viss förflyttning av resenärer från Thailand till Mexiko och en av vinterns stornyheter Jamaica.

I år har bokningarna av vinterresor i Östergötland ökat med sju procent jämfört med samma period föregående år. De resmål som lockar mest i vinter är de som har sol och bad att erbjuda. Gran Canaria toppar listan, följt av Teneriffa och Bangkok. Men det är inte enbart de klassiska vinterresmålen som intresserar östgötarna i vinter. Bokningarna till London har mer än fördubblats jämfört med föregående år och tittar man strax under topp-tio-listan ser Ticket stora ökningar på flera europeiska storstäder.

– Storstäder är ett bra alternativ för de som inte har möjlighet att vara bortresta så länge. Det är både prisvärt och flexibelt, eftersom många flygbolag konkurrerar på rutterna. I vinter ser vi att allt fler östgötar vill utnyttja den fördelaktiga valutan i en storstad med fina restaurangbesök, shopping och evenemang av olika slag, säger Linda Lindvall, säljchef på Ticket i Linköping.

Thailand har länge haft en stor och hängiven skara resenärer. Men i vinter har säljarna på Ticket upptäckt att flera östgötar är nyfikna på något nytt. Det avspeglar sig även i bokningsstatistiken som visar att Cancún ökar med hela 40 procent, medan Phuket och Krabi backar något. Montego Bay på Jamaica är ett annat resmål som ökar enormt i vinter.

– Vi märker även av en stor efterfrågan på kryssningsresor i Karibien, vilket delvis kan förklaras med Norwegians nya direktlinje till Fort Lauderdale. Det är främst bekvämligheten och möjligheten att upptäcka flera resmål på en och samma resa som gör denna restyp så populär. Att flyga mellan dessa paradisöar skulle kräva betydligt mer tid och logistik, säger Lina Lindvall.

Arbetstagarjulen skapar reslust
Det råder inga tvivel om att arbetstagarjulen bidragit till att resandet har ökat i vinter. I år infaller de röda dagarna väldigt fördelaktigt i kalendern, vilket gör att många östgötar passar på att resa utomlands.

– Efterfrågan på jul- och nyårsresor började redan i oktober och trycket är fortfarande högt. Det märks att fler blir sugna på att resa när man inte behöver ta ut mer än fyra semesterdagar för att kunna vara borta två veckor, säger Linda Lindvall.

Topplista – vinterns mest bokade resmål, Östergötland
1. Gran Canaria, Spanien (1)
2. Teneriffa, Spanien (2)
3. Bangkok, Thailand (4)
4. Phuket, Thailand (3)
5. Cancún, Mexiko (8)
6. New York, USA (6)
7. London, Storbritannien (10)
8. Krabi, Thailand (7)
9. Fort Lauderdale, USA (ny)
10. Orlando, USA (ny)

* Bokningar gjorda fram till den 13/11 med avresor under perioden 1/11 2013 till och med 30/4 2014. Siffran inom parantes anger förra årets placering.

För information, kontakta:
Linda Lindvall, säljchef på Ticket, St Larsgatan 30
E-post: linda.lindvall@ticket.se Tel: 013-24 86 29

• Östergötland

Ticket Privatresor är Nordens största resebyråkedja som erbjuder privatresor från samtliga ledande charter- och researrangörer, kryssningsrederier samt flygbolag och hotell. Ticket har en andel på den svenska marknaden på cirka 40 procent av de resebyråsålda charter- och reguljärflygspaketen. Försäljningen i Sverige och Norge bedrivs från 73 butiker, telefon och online via ticket.se och ticket.no. I Danmark sker försäljningen via ticket.dk och i Finland via ticket.fi. Försäljningen uppgår till ca 4 miljarder kronor och bolaget har ca 320 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza AS. Ticket gör det enkelt för dig att hitta och boka rätt resa. Genom en enda kontakt med oss får du överblick av marknadens breda utbud. Genom vår höga kompetens och servicenivå ger vi dig råd och hjälp att boka rätt semesterresa.