Hit reste svenskarna 2014

Årets kometer är Kreta, Istanbul och Malaga

Antalya var svenskarnas favoritresmål alla kategorier år 2014, men resmålet lyckades bara slå tvåan Gran Canaria med en hårsmån. Bland storstäderna låg London i topp, men årets storstadskomet var Istanbul, dit antalet resenärer fördubblades under året. Störst ökning bland sol- och baddestinationerna stod Malaga för år 2014. Det visar färsk statistik från resebyrån Ticket.

Inför årsskiftet har Ticket Resebyråer sammanställt en tio i topp-lista över de allra mest populära resmålen under 2014 samt listor över de mest populära storstäderna och sol- och baddestinationerna under 2014.

-Vi ser ett uppsving för resandet till både storstäder och sol – och baddestinationer under året och totalt sett har fler svenskar valt att resa utomlands under 2014 än i fjol, säger Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor.

Årets resmål 2014: Antalya

Årets komet alla kategorier 2014: Kreta

Den turkiska medelhavskusten lockar många soltörstande svenskar och Antalya blev liksom i fjol årets mest populära resmål. I år har dock försprånget till tvåan Gran Canaria minskat och Antalya knep förstaplatsen med bara några hundra resenärers marginal. En av anledningarna till att bokningarna till Gran Canaria ökat med sex procent är att researrangörerna flyttat volymer till Gran Canaria till följd av oroligheterna i Egypten.

Kreta, som klättrade från fjolårets nionde plats till plats fem i år, var topplistans stora komet med en ökning på 30 procent.

-Resmålet har seglat upp som en svenskfavorit mycket tack vare den stora variationen. Ön bjuder på fina stränder, vita byar, små hamnstäder, vandringsleder och antika ruiner. I somras ökade flera arrangörer också utbudet till ön, säger Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket.

Årets storstad 2014: London

Årets storstadskomet: Istanbul

Storstadsresandet ökade kraftigt under 2014 bland alla typer av resenärer. Svenskarnas överlägsna favorit var London, före New York och Barcelona. Var tionde storstadsresa gick till London och bokningarna ökade med tio procent jämfört med i fjol.

Den stora kometen bland storstäderna var Istanbul. Storstaden är hetare än någonsin och bokningarna fördubblades under året.

- Många som tidigare besökt Turkiets solkust är nu sugna på att även prova storstäderna. Läget mellan öst och väst gör Istanbul spännande att besöka, här blandas gammalt och nytt, olika kulturer och historia. Här finns spännande sevärdheter, god mat och bra shopping. Dessutom är det ett prisvärt resmål som på senare år fått fler flygförbindelser, säger Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor.

Årets sol- och baddestination: Antalya

Årets komet (sol- och bad): Malaga

Antalya var årets mest populära sol- och baddestination, med Gran Canaria hack i häl. Årets uppstickare bland sol- och baddestinationerna var Malaga, som med en ökning på över 30 procent tog sig in på en tionde plats på topplistan.

-Malagas popularitet har ökat under flera år både bland semesterfirare och bland svenskar som valt att bosätta sig på solkusten under vinterhalvåret. Ett solsäkert klimat, fina golfbanor och närheten till Andalusiens sevärdheter är några lockbeten, säger Karin Starkman Ahlstedt.

Tio i topp-listor

Årets resmål 2014, alla restyper*

1. Antalya (1)
  2. Gran Canaria (2)
  3. London (4)
  4. Mallorca (3)
  5. Kreta (9)
  6. Bangkok (6)
  7. Teneriffa (5)
  8. New York (8)
  9. Barcelona (ny)
  10. Paris (7)

Avser resor för perioden 1 januari 2014-30 december 2014, bokade till och med 18 december 2014

Siffror inom parantes avser placering 2013.

Årets storstad 2014*

8. Larnaca (7)
  9. Phuket (9)
  10. Malaga (ny)

*Avser resor för perioden 1 januari 2014 - 30 december 2014, bokade till och med 18 december 2014

Siffror inom parantes avser placering 2013.

För mer information, kontakta:

Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja som erbjuder resor från samtliga ledande charter- och researrangörer, kryssningsrederier samt flygbolag och hotell. Ticket har en andel på den svenska marknaden på cirka 40 procent av de resebyråsålda charter- och reguljärflygspaketen. Försäljningen i Sverige och Norge bedrivs från 72 butiker, telefon och online via ticket.se och ticket.no. I Danmark sker försäljningen via ticket.dk och i Finland via ticket.fi. Försäljningen uppgår till ca 4,6 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza. Ticket gör det enkelt för dig att hitta och boka rätt resa. Genom en enda kontakt med oss får du överblick av marknadens breda utbud. Genom vår höga kompetens och servicenivå ger vi dig råd och hjälp att boka rätt semesterresa.