Kraftig åtgång på höstlovsresorna

– Bokningarna ökar med 13 procent

Efterfrågan på utlandsresor under höstlovet är stor. Striktare regler från skolorna bidrar till att ökningen. Färsk statistik från resebyrån Ticket visar att höstlovsresorna ökat med 13 procent jämfört med förra året. Intresset för storstäder har ökat markant, men sol och bad är fortfarande det som lockar flest svenskar på höstlovet.

I år kom bokningarna av höstlovsresor igång något senare än tidigare år. En ovanligt lång och fin sommar verkar vara orsaken. För nu när kyligare vindar dragit in över Sverige har bokningarna ökat markant hos Ticket, både i butik, på nätet och via telefon.

– Det är störst åtgång på charterresor som sträcker sig exakt över höstlovet. Det beror främst på att det blivit svårare för barn att få ledigt från skolan utanför loven. Vi har fortfarande en del resor kvar. Men vill man vara säker på att få den resa man vill ha är det hög tid att boka nu, säger Maria Gertell, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket.

I takt med att temperaturen sjunker och antalet soltimmar blir färre ökar svenskarnas reslust och längtan till värmen. Det visar sig inte minst i bokningarna till Gran Canaria som är det mest bokade resmålet under höstlovet. Men det är inte alla svenskar som vill ha sol och bad på höstlovet. Storstäderna ökar rejält och London är snart ifatt Gran Canaria som tidigare varit ohotad etta på topplistan.

– Warner Brothers filmstudio, där alla Harry Potter-filmer spelades in, har lockat många nya resenärer till London. Denna magnifika filmstudio ser också ut att vara destinationen för många höstlovsresenärer. Det är många som efterfrågar paketresor dit, säger Maria Gertell.

För topplistan över de mest bokade resmålen under höstlovet, klicka här.

För information, kontakta:
Maria Gertell, PR- och kommunikationsansvarig, Ticket Privatresor AB
Telefon: 070 595 32 30, E-post: maria.gertell@ticket.se

• gran canaria
  • höstlovsresa

Ticket Privatresor är Nordens största resebyråkedja som erbjuder privatresor från samtliga ledande charter- och researrangörer, kryssningsrederier samt flygbolag och hotell. Ticket har en andel på den svenska marknaden på cirka 40 procent av de resebyråsålda charter- och reguljärflygspaketen. Försäljningen i Sverige och Norge bedrivs från 73 butiker, telefon och online via ticket.se och ticket.no. I Danmark sker försäljningen via ticket.dk och i Finland via ticket.fi. Försäljningen uppgår till ca 4 miljarder kronor och bolaget har ca 320 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza AS. Ticket gör det enkelt för dig att hitta och boka rätt resa. Genom en enda kontakt med oss får du överblick av marknadens breda utbud. Genom vår höga kompetens och servicenivå ger vi dig råd och hjälp att boka rätt semesterresa.