På hotellfrukosten: Var fjärde svensk tycker kaffet är viktigast

Hotellfrukosten är en viktig del av hotellupplevelsen för många svenskar. Och allra viktigast är att det finns riktigt gott kaffe - det säger 23 procent av svenskarna i Tickets färska Novus-undersökning. Frukt, äggröra och bacon är också viktiga frukostingredienser som får svensken att trivas på hotellen. Bara 7 procent tycker att ekologiskt är viktigast.

Hör du också till den stora skaran svenskar som ser hotellfrukosten som en viktig ingredisens i hotellupplevelsen? Som tycker att grynig äggröra som är gjord på pulver lever kvar i minnet och drar ned betyget? Eller blaskigt kaffe?

Hotellfrukosten är viktigare för hotellen än vad man kanske kan tro. Det visade sig inte minst när en hotellkedja valde att ta bort baconet på menyn på ett antal av sina norska och svenska hotell i fjol – ramaskriet blev överväldigande och hotellkedjan tvingades att backa. Med tanke på att hela 8 procent av svenskarna säger att baconet är viktigast på hotellfrukosten är det inte förvånande. I topp på listan över svenskarnas favoriter på hotellfrukosten ligger dock gott kaffe, vilket 23 procent av svenskarna anger är absolut viktigast, enligt Tickets Novus-undersökning.

- Svenskarna är ett kaffeälskande folk och därför tycker de att gott kaffe är allra viktigast på hotellfrukosten. Frukosten är ofta är det sista man gör innan man checkar ut och därför påverkar den även helhetsupplevelsen av hotellet, säger Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket Privatrsor.

En bra fruktbuffé är det näst viktigaste på svenskarnas hotellfrukostar. Det anses fräscht och nyttigt med frukt på morgonen och kopplingen till de senaste årens hälsotrend är tydlig. Speciellt på varmare destinationer uppskattar många en fräsch fruktbuffe med exotiska frukter.

- Att äta ekologiskt ligger också i tiden, men ändå är det inte mer än 7 procent av svenskarna som säger att det viktigaste är att allt är ekologiskt på frukostbuffén på hotellet. Såväl bacon, frukt, äggröra och kaffe är viktigare, säger Karin Starkman Ahlstedt.

Korvar och att det finns flera olika morgontidningar att välja på ligger i botten på listan. Grönsaker och flingor finns det inte heller något större intresse för.

Topp – Svenskarnas favoriter på hotellfrukosten

1. Gott kaffe, 23 procent

2. Fruktbuffé, 15 procent

3. Äggröra, 9 procent

4. Bacon, 8 procent

5. Att allt är ekologiskt, 7 procent

6. Färskpressad juice, 7 procent

7. Att någon gör omeletter, 5 procent

8. Pålägg, 5 procent

9. Pannkakor, 3 procent

10. God juice, 3 procent

11. Ostarna, 2 procent

12. Flingor, 1 procent

13. Grönsakerna, 1 procent

14. Korvar, 0 procent

15. Flera olika morgontidnignar, 0 procent

Inget av ovanstående, 7 procent

Vet ej, 5 procent

Källa: Tickets Novus-undersökning, 1014 respondenter, riksrepresentativt urval. Fråga: Vad är allra viktigast på hotellfrukosten. Bara ett svar.

För mer information kontakta:

Karin Starkman Ahlstedt

PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor

Karin.ahlstedt@ticket.se

• hotellfrukost

Om Ticket: Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja, och erbjuder resor från samtliga ledande charter- och researrangörer, kryssningsrederier samt flygbolag och hotell. Ticket har en marknadsandel på cirka 25 % av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Försäljningen i Sverige och Norge bedrivs från 71 butiker, på telefon och online via ticket.se och ticket.no samt via airngo.se och airngo.no. I Danmark sker försäljningen via ticket.dk och airngo.dk, i Finland via ticket.fi och airngo.fi och i Tyskland via airngo.de. Försäljningen uppgår till ca 4,7 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.