Rekordintresse för höstlovsresor

”Resorna på höstlovet är inte slut – men den som är ute i sista minuten måste vara mer flexibel

Många vill kompensera sig för den kyliga sommaren och resa till varmare breddgrader på höstlovet. Bokningarna har ökat med 15 procent jämfört med samma tid i fjol. Mest populärt är Gran Canaria, men största kometerna är Dubai och Berlin. Det visar färsk statistik från Ticket Privatresor.

Det är rusning efter höstlovsresor. På grund av den kyliga sommaren längtar många efter sol och bad, vilket lett till att bokningarna under höstlovet har ökat med 15 procent jämfört med i fjol. Allra mest populärt är Kanarieöarna. Bokningarna till både Gran Canaria, som toppar höstlovslistan, och Teneriffa har ökat 25 procent. Det är tydligt att det är sol och bad som gäller på årets höstlov.

-  Ovanligt många längtar efter sol och bad det här höstlovet, efter sommarens kyla och regn. Kanarieöarna är väldigt populärt att åka till, men även städer som bjuder både på stadsliv och bad ökar starkt, som Dubai, Miami, Malaga och Barcelona, säger Karin Starkman Ahlstedt, kommunikationsansvarig Ticket Privatresor.

Bland sol- och badresmålen är Dubai den stora raketen på höstlovet. Bokningarna dit har fördubblats jämfört med samma tid i fjol. Flygtid och klimat gör Dubai till ett bra alternativ till Egypten och Kanarieöarna under höst och vinter.

- I Dubai kan familjerna få ett riktigt spektakulärt höstlov. Det är inte bara sol och bad på härliga stränder som lockar. Du kan också åka skidor inomhus, titta på utsikten från världens högsta byggnad, Burj Khalifa, åka på ökensafari och shoppa i mäktiga shoppingcenter, säger Karin Starkman Ahlstedt.

Även om sol och bad är mest populärt under höstlovet i år, ser Ticket även ett ökat intresse för weekendstäder. Det är bra alternativ för dem som inte kan ta semester en hel vecka, eller är ute efter billigare resealternativ.

-  Berlin är svenskarnas storstadsfavorit på höstlovet och resandet dit har mer än fördubblats jämfört med i fjol. Det är en spännande stad för både vuxna och barn och dessutom är det ett prisvärt resmål med bra flygförbindelser och flygpriser, säger Karin Starkman Ahlstedt.

Den stora efterfrågan på höstlovsresor har lett till att det finns få billiga sista minuten-resor och att snittpriserna ligger 6 procent över i fjol. Den som är ute efter att komma iväg i sista minuten ska inte vänta för länge.

-  Resorna tar aldrig slut, men det gäller att vara lite mer flexibel med till exempel avresedatum, avreseort och resmål om du ska hitta en resa i sista minuten på höstlovet. Flest resor just nu finns till resmål som Antalya och Side, men det går även att hitta enstaka resor till exempel till Kanarieöarna och Kreta, säger Karin Starkman Ahlstedt.

Tio i topp –Hit reser svenskarna på höstlovet

1.Gran Canaria (2)

2.London (1)

3.Berlin (10)

4.New York (3)

5.Teneriffa (6)

6.Antalya (4)

7.Dubai (ny)

8.Barcelona (7)

9.Malaga (ny)

10.Miami (ny)

Källa Ticket, bokat t o m 28 september, resor under höstlovet. Siffran inom parantes visar fjolårets placering.

Karin Starkman Ahlstedt, kommunikationsansvarig Ticket Privatresor

Epost: karin.ahlstedt@ticket.se

• gran canaria
  • dubai
  • berlin

Om Ticket: Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja som erbjuder resor från samtliga ledande charter- och researrangörer, kryssningsrederier samt flygbolag och hotell. Ticket har en andel på den svenska marknaden på cirka 40 procent av de resebyråsålda charter- och reguljärflygspaketen. Försäljningen i Sverige och Norge bedrivs från 71 butiker, telefon och online via ticket.se och ticket.no samt via airngo.se och airngo.no. I Danmark sker försäljningen via ticket.dk och airngo.dk, i Finland via ticket.fi och airngo.fi och i Tyskland via airngo.de. Försäljningen uppgår till ca 4,7 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.