Resebyrån Ticket gjorde sitt näst bästa resultat någonsin– Ticket Privatresor ökade med 17 procent i Norden

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2011 14:41 CET

Ticket Privatresors försäljning i Sverige, som är företagets största marknad, ökade med 18 procent jämfört med föregående år. Det kan jämföras med Svenska Resebyråföreningens (SRF) statistik av privatreseförsäljningen genom resebyråer, inkluderat renodlade onlineresebyråer, som ökade försäljningen med 12 procent. Det innebär att Ticket Privatresor fortsätter att ta marknadsandelar i Sverige.

Ticket Privatresor Nordens rörelseresultat uppgick till 28 (5) MSEK. Det innebär att Ticket Privatresor gjort sitt näst bästa rörelseresultat någonsin och försäljningen per årsanställd blev rekordhög. Även den norska verksamheten uppvisade ett positivt rörelseresultat på 2,0 (-3,2) MSEK.

– Det är mycket glädjande att vi gjorde ett så positivt resultat 2010 och det näst bästa rörelseresultatet i Tickets historia. Jag är mycket stolt över resultatet och vill rikta ett stort tack till våra duktiga medarbetare som har stor del i det. Den starka tillväxten i resebranschen har gynnats av en konjunkturuppgång. Svenskarna har mer pengar i plånboken och det har ökat reslusten igen, säger Ticket Privatresors VD Katarina Sjögren Petrini.

Under året har Ticket gjort en offensiv satsning på sin trekanalstrategi – butik, telefon och Internet. Ticket vill integrera den kunskap och kompetens som finns i butikerna med webben och erbjuda personlig service i realtid. Det har man gjort genom att lansera en rad nya funktioner under året bland annat ett reseforum, ökad närvaro i sociala medier och en unik call-back funktion på hemsidan.

Ticket har dessutom fortsatt att utveckla kompetensen inom företaget, förnyat loggan och den grafiska profilen och påbörjat arbetet med ansiktslyft av hela butiksnätet.

– Vi utvecklar ständigt våra sajter och Internetförsäljningen har fortstatt att öka kraftigt. Samtidigt märker vi att kunderna fortfarande vill ha personlig service och rådgivning innan de bokar sin semesterresa. Därför har vi satsat på att integrera servicen i flera kanaler för att öka tillgängligheten och servicegraden. Med ett attraktivt sortiment, marknadens högsta tillgänglighet och kompetent rådgivning gör vi det enkelt för våra kunder att köpa rätt resa, säger Ticket Privatresors VD Katarina Sjögren Petrini.

Ticket Privatresor är Nordens största resebyråkedja som erbjuder privatresor från samtliga ledande charter- och researrangörer, kryssningsrederier samt flygbolag och hotell. Ticket har en andel på den svenska marknaden på cirka 40 procent av de resebyråsålda charter- och reguljärflygspaketen. Försäljningen i Sverige och Norge bedrivs från 76 butiker, telefon och online via ticket.se och ticket.no. I Danmark sker försäljningen via ticket.dk.

Kommentarer (0)