Solresor i topp hetaste bokningsmånaden januari

I januari – ”årets skralaste månad”- är svenskarnas reseintresse på topp. Allra flest semesterresor bokas i just januari, följt av februari och augusti. Just nu är det mest sol- och baddestinationer som bokas och Gran Canaria och Mallorca toppar bokningsstatistiken.Tickets Sifo-undersökning visar att sol- och badresor står högst på svenskarnas önskelista i vinter (42 procent), följt av storstadsresor och skidresor. Även i sommar är suget störst efter sol- och baddestinationer.

I Tickets 51 butiker landet runt råder riktig rusch i januari – och det är allt från vinter- och sommarresor till resor nästa jul- och nyår som lockar. Just nu är Gran Canaria, följt av Mallorca och Teneriffa, de resmål som bokas allra mest. Hetaste bokningsveckan på hela året är vecka två, följt av vecka 3. Och januari är den största bokningsmånaden under året.

­- Många svenskar träffar släkt och vänner under julledigheterna och planerar då sina resor för det kommande året. Det gör januari till den hetaste bokningsmånaden, följt av februari och augusti, säger Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor.

December är den månad då antalet bokningar är minst till antalet. Men i december i fjol ökade bokningarna kraftigt, bland annat tack vare att fler var tidigt ute med att boka sommarresan.

-  Svenskarna har lärt sig att det gäller att vara ute i god tid för att få de mest populära resorna och hotellen. Stora lägenheter för barnfamiljer, hotellrum med fina terrasser eller swim out-hotell, där man kan kliva rakt ut i polen från sin terrass, går åt snabbast. Den som är ute efter något speciellt kan helt enkelt inte vänta för länge med att boka, säger Karin Starkman Ahlstedt.

Enligt Tickets Sifo-undersökning vill svenskarna allra helst åka på sol- och badresa i vinter (42 procent), följt av storstadsresa (16 procent) och skidresa (12 procent). Trenden att sol- och badresor dominerar bokningarna är tydlig både på vinter- och sommarhalvåret.

-   Det är vårt kyliga svenska klimat som får svenskarna att längta söderut. Nästan hälften av alla svenskar säger att sol och värme är främsta anledningen till att de reser utomlands i vinter. Även på sommaren vill många säkra upp med några garanterat fina veckor då de inte litar på det svenska sommarvädret, säger Karin Starkman Ahlstedt.

Hit bokar svenskarna resor – i rekordmånaden januari!

1.Gran Canaria (1)

2. Mallorca (2)

3. Teneriffa (4)

4. London (5)

5 .Amsterdam (ny)

6. Kreta (6)

7. Bangkok (3)

8. Berlin (ny)

9. Rhodos (10)

10 Cypern (ny)

Källa: Ticket Privatresor, bokningar gjorda fram till 22 januari med avresa under 2017. Siffran inom parantes avser fjolårets placering.

För mer information kontakta:Karin Starkman Ahlstedt
PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor

karin.ahlstedt@ticket.se

Om Ticket: Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med försäljning i butik, på telefon och online. Ticket säljer resor från samtliga ledande charterbolag, researrangörer, kryssningsbolag, flygbolag, hotell och hyrbilsföretag. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Ticket har 71 butiker i Sverige och Norge, och bedriver onlineförsäljning under varumärkena Ticket och AirnGo i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland. Försäljningen uppgår till ca 5,3 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.