Sommarens favoritresmål är Mallorca - kometen USA på stark uppgång

Bokningsrusch: 29 procent av alla svenskar tänker göra fler resor i sommar

Mallorca är sommarens stora svenskfavorit och resmålet går i år förbi Antalya, som det mest bokade resmålet i sommar. Bland turistländerna fortsätter Spanien att glänsa, men stora skrällen i sommar är att USA går om Turkiet på tio i topp listan. Det visar färsk statistik från resebyrån Ticket.

Det är full fart med bokningarna inför sommaren. Under februari ökade bokningarna hos Ticket med tre procent och under mars har bokningarna ökat ännu mer.

- Det är full fart nu och många bokar resa till sol- och baddestinationer. De vill vara garanterad några veckor med fint väder, för det kanske är svårt att tro att det ska bli en lika fin sommar som i fjol, säger Karin Starkman Ahlstedt, kommunikationsansvarig på Ticket Privatresor.

Tickets Novus-undersökning stöder den uppåtgående trenden. 43 procent av svenskarna uppger att de kommer åka utomlands i sommar och 29 procent säger att de kommer att göra fler resor än förra året. Bara 11 procent tänker göra färre resor och 60 procent lika många som i fjol. När svenskarna väljer hur mycket de vill resa utomlands i sommar är det den egna situationen som styr, snarare än faktorer i omvärlden, enligt Tickets Novusundersökning.

- Familjesituationen, förändrad reslust och arbetssituationen påverkar svenskarnas resande mest, medan det bara är några procent som säger att de påverkas av världsläget, sjukdomar som ebola eller diskussioner om ändrade amorteringsregler, säger Karin Starkman Ahlstedt.

Att Mallorca går upp i topp är passande med tanke på att det i år är sextion år sedan det första charterplanet landade på Mallorca - efter fyra mellanlandningar. Antalya är dock fortfarande barnfamiljernas favorit i sommar.

- Turkiets riviera lockar många barnfamiljer. Det är prisvärt, det finns stora fina hotell med all inclusive, som gör att man har koll på kostnaderna, och härliga poolområden, säger Karin Starkman Ahlstedt.

Tre resmålstrender i sommar:

1.Retrocharter ger Malagaboom

Resandet till Malaga ökar med 36 procent. Det handlar om retrocharter, där flera charterarrangörer har återvänt till spanska solkusten efter många år. Ett kärt återseende för många svenskar, som bokar Malaga som aldrig förr.

2.USA-drag trots dollarkurs

Stora ökningar till alla större destinationer i USA, Miami, Los Angeles, San Fransisco och New York. Att dollarkursen gått upp verkar inte påverka resenärerna. Ticket ser ett stort intresse för att hyra bil och åka till exempel längs västkusten eller längs klassiska Route 66.

3.Plura-effekt Italien

Italien är en stor komet i sommar, med ökningar till såväl Rom som sol-och baddestinationer. Sardinien är en av de stora kometerna i sommar liksom Sicilien. Här ser Tickets resesäljare en Plura-effekt efter programmet Pluras kök, som spelades in i bergen ovanför ön Cefalu på Sicilien. Programmet bidrar till ett ökat sug både till Sicilien och övriga Italien.

HIT RESER SVENSKARNA I SOMMAR

9.Egypten (9)

10.Österrike (10)

Bokningar till och med 19 mars med avresa 1 maj- 31 oktober

För mer information, kontakta:

Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor

E-post: karin.ahlstedt@ticket.se Tel: 070 735 63 08

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja som erbjuder resor från samtliga ledande charter- och researrangörer, kryssningsrederier samt flygbolag och hotell. Ticket har en andel på den svenska marknaden på cirka 40 procent av de resebyråsålda charter- och reguljärflygspaketen. Försäljningen i Sverige och Norge bedrivs från 72 butiker, telefon och online via ticket.se och ticket.no samt via airngo.se och airngo.no I Danmark sker försäljningen via ticket.dk, i Finland via ticket.fi och i Tyskland via airngo.de. Försäljningen uppgår till ca 4,6 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.