Sommarens populäraste resor – hit reser svenskarna

Sommarens semesterresor domineras av resmål runt Medelhavet. Trots ett något minskat bokningstryck behåller populära Mallorca förstaplatsen som mest populära destination, följt av Kreta och Split. Fjolårets turkiska revansch håller i sig, och Alanya ökar med nästan 25 procent mot sommaren 2018. Detta visar färsk statistik från Nordens största resebyrå, Ticket.

Januari och februari är populära resebokningsmånader, då många av sommarens semesterresor bokas in.

Utbudet av resor och hotellrum är fortfarande stort, och många flygbolag och charterbolag erbjuder dessutom fördelaktiga boka tidigt-rabatter.

- Med undantag för förra årets rekordvarma sommar, då sista minuten-resorna för första gången på många år gick ner i pris, så har det vanligtvis lönat sig att boka sin sommarresa tidigt då priserna brukar stiga ju närmare sommaren man kommer. För den som inte vill riskera att fastna i ett regnigt sommarsverige är det dock fördelaktigt att solsäkra sin sommarsemester redan nu, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Mallorca är ett av svenskarnas mest älskade resmål. Ön har allt från stora, barnfamiljsvänliga resorthotell längs vackra stränder till nischade boutiquehotell i mysiga bergsbyar för romantikerna, och har dessutom profilerat sig som en perfekt destination för både de matintresserade och de träningsintresserade semesterfirarna. Grekland med sina många charmiga öar håller också ställningarna som det näst mest populära resmålet bland svenskarna. Nästan lika efterfrågade Split, som under de senaste åren har cementerat sin plats som ett av våra mest älskade sommarresmål, passar både för en hel semester och som utgångspunkt för att utforska rivieran samt de närliggande vackra öarna runt omkring.

- Kroatien har blivit en nutida semesterklassiker. Populära Split är till stor del en bilfri stad, och otroligt mysig att promenera omkring i. Jag vill dock slå ett slag för att också ta någon av färjorna ut till någon av öarna i närheten. Framför allt Brac har ett härligt, lugnare tempo perfekt för total avkoppling, säger Katarina Daniels.

Turkiet är åter på semesterkartan, och det främsta semesterresmålet Alanya ökar bokningarna med knappt 25 procent mot sommaren 2018. Runt Alanya finns också andra populära orter som lockar många svenskar, t.ex. vackra Bodrum, barnvänliga Side och golfentusiasternas Belek. Thailand fortsätter att utvecklas till en året runt-destination. Bangkok med närliggande paradisstränder samt norra Thailand lockar främst, eftersom de södra delarna av landet har en regnigare period under sommarmånaderna.

Efter januaris bokningstopp – hit reser vi i somma

1.Mallorca (1)
2.Kreta (2)
3.Split (3)
4.Alanya (7)
5.Rhodos (4)
6.Cypern (6)
7.Bangkok (10)
8.New York (9)
9.Malaga (5)
10.Alicante (8)

Källa: Tickets bokningsstatistik, resor bokade t o m 5 februari med avresa den 1 juni – 31 augusti 2019

För mer information kontakta:
PR- och kommunikationsansvarig Ticket
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32

Om Ticket: Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 7 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 350 årsanställda.