Storstadsresorna ökar med 25 procent i höst – New York behåller förstaplatsen på listan

Pressmeddelande  •  2012-08-16 16:26 CEST

Semestern har knappt hunnit ta slut innan svenskarna börjar tänka på nästa resa. I höst är det stor efterfrågan på storstadsresor. Men det har skett en del förändringar i topplistan från förra året. En av förändringarna kan mycket väl vara en Zlatan-effekt, då Paris ökar med hela 36 procent i höst.

– Vid Zlatans tidigare klubbyten har vi kunnat notera kraftiga ökningar till just den staden där hans nya klubb har sin hemmaarena, t.ex. Barcelona och Milan. Jag tror att många svenska fotbollsfans kan vara intresserade av att lära sig en ny liga. Paris har dessutom kultur, shopping och uteliv av världsklass, säger Martin Durnik, Marknadschef på Ticket.

Även Istanbul påvisar en kraftig ökning. Den turkiska huvudstaden har klättrat fyra placeringar på topplistan och resorna dit har mer än fördubblats jämfört med förra året.

– Istanbul kan upplevas som en skön kontrast och som en exotisk storstad jämfört med de klassiska centraleuropeiska städerna. Dessutom håller sig värmen kvar långt in på hösten i Istanbul. Det är inte ovanligt att temperaturen ligger runt 20 grader oktober ut, säger Martin Durnik.

Topplista storstäder

1. New York (1)
2. Barcelona (3)
3. London (2)
4. Rom (4)
5. Paris (5)
6. Istanbul (10)
7. Berlin (8)
8. Palma de Mallorca (7)
9. Prag (6)
10. Nice (9)

Bokningar gjorda fram till den 14/8 2012, med avresa mellan den 1/9–20/11 2012. Siffran inom parentes anger förra årets placering.

För information, kontakta:
Martin Durnik, marknadschef, Ticket Privatresor AB
08-702 66 47, 0702-95 97 74, martin.durnik@ticket.se

Ticket Privatresor är Nordens största resebyråkedja som erbjuder privatresor från samtliga ledande charter- och researrangörer, kryssningsrederier samt flygbolag och hotell. Ticket har en andel på den svenska marknaden på cirka 40 procent av de resebyråsålda charter- och reguljärflygspaketen. Försäljningen i Sverige och Norge bedrivs från 76 butiker, telefon och online via ticket.se och ticket.no. I Danmark sker försäljningen via ticket.dk.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom