Svenskarna flyr kylan på sportlovet

– Hos Ticket ökar sportlovsresorna ökar med 13 procent

Trots att vinterns ankomst dröjde i år har många svenskar redan tröttnat på kylan. Färsk bokningsstatistik från resebyrån Ticket visar att sportlovsresorna har ökat med 13 procent jämfört med förra året. Topplistan över de mest bokade resmålen visar att sol och värme är det som lockar mest. London, New York och München är undantagen.

Kulingvindar och snö får svenskarna att fly till varmare breddgrader under sportlovet. Föga förvånande är Gran Canaria det mest populära resmålet under sportlovet, följt av Teneriffa och Bangkok. En ny trend som Ticket ser inför årets sportlov är en ökad efterfrågan på kryssningsresor, både i Karibien och runt Kanarieöarna.

– Inför sportlovet är det främst veckolånga kryssningsresor från Gran Canaria som efterfrågas, gärna med lokalt direktflyg. Under en och samma resa hinner man se flera olika resmål och öar, såsom Madeira, Casablanca och La Gomera, beroende på vilken rutt man väljer. Det är både effektivt och avkopplande, då man har kryssningsfartyget som bas hela veckan, säger Maria Gertell, kommunikationsansvarig på Ticket.

Skidresor i Alperna populärt på sportlovet
Sol och värme är dock inte ett krav som alla svenskar har. De resmål som ökar mest under sportlovsveckorna är London och Paris. Ticket ser även ökningar på München, Zürich och Salzburg som är populära sportlovsdestinationer tack vare dess närhet till Alperna.

Årets bubblare är Dubai som ligger strax utanför topp-tio-listan. Med undervattenshotell, världens högsta byggnad, inomhusskidbackar, artificiella öar med mera, har staden lyckats väcka ett stort intresse bland svenska resenärer. Inför sportlovet har bokningarna till Dubai ökat med 40 procent jämfört med föregående år.

– I Dubai finns sevärdheter och aktiviteter för hela familjen och som inte går att uppleva någon annanstans. Det bästa är att förhandsboka biljetter, utflykter och dylikt. Dels för att vara säker på att få plats och dels för att en del biljetter är billigare om man bokar i förväg, till exempel entréavgiften till Burj Khalifa, säger Maria Gertell.

Sportlovstoppen*
1. Gran Canaria, Spanien (1)
2. Teneriffa, Spanien (4)
3. Bangkok, Thailand (2)
4. Phuket, Thailand (3)
5. London, Storbritannien (6)
6. Cancún, Mexiko (8)
7. Krabi, Thailand (5)
8. New York, USA (9)
9. München, Tyskland (ny)
10. Miami, USA (10)

* Avser bokningar av alla typer av resor gjorda fram till och med den 28 januari med avresa mellan den 7/2 – 7/3 2014. Förra årets placering anges inom parantes.

Källa: Ticket Privatresor AB

• sportlovsresor
  • skidresor
  • kryssningsresor
  • charterresor
  • dubai
  • flygresor

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja som erbjuder resor från samtliga ledande charter- och researrangörer, kryssningsrederier samt flygbolag och hotell. Ticket har en andel på den svenska marknaden på cirka 40 procent av de resebyråsålda charter- och reguljärflygspaketen. Försäljningen i Sverige och Norge bedrivs från 73 butiker, telefon och online via ticket.se och ticket.no. I Danmark sker försäljningen via ticket.dk och i Finland via ticket.fi. Försäljningen uppgår till ca 4,5 miljarder kronor och bolaget har ca 320 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza. Ticket gör det enkelt för dig att hitta och boka rätt resa. Genom en enda kontakt med oss får du överblick av marknadens breda utbud. Genom vår höga kompetens och servicenivå ger vi dig råd och hjälp att boka rätt semesterresa.