Svenskfavoriten Antalya mest bokat i maj

Industrisemestern är ett minne blott och allt fler svenskar väljer att förlänga sommaren genom att resa både tidigare och senare. Många börjar sommaren med en weekend till solen i maj som är en stor resmånad. Trenden fortsätter och i år ökar avresorna i maj med fem procent. Antalya är ohotad etta över soldestinationerna svenskarna helst besöker i maj, det visar Tickets senaste bokningsstatistik.

Bokningarna till Antalya ökade med 20 procent och behåller därigenom sin förstaplacering över de mest bokade destinationerna i maj månad. Även Mallorca behåller fjolårets andraplats medan Kreta gått om Cypern och tar tredjeplatsen.

Även bokningarna till storstäder ökade i maj. Både dollarn och euron är rekordlåga just nu och det är en bidragande orsak till att Barcelona är mest bokat tätt följt av New York. Den amerikanska storstaden ökar med 50 procent jämfört med samma period förra året och har avancerat från en femte till en andraplats över svenskarnas mest bokade resmål i maj.

– New York kommer med stormsteg och fortsätter att klättra på topplistorna. Det finns många resor till New York med bra pris och det går även att hitta bra och prisvärt boende. Den låga dollarn i kombination med ett bra utbud av shopping och nöjen lockar självklart många svenskar över atlanten just nu, säger Martin Durnik, marknadschef på resebyrån Ticket.

Tredje mest bokade storstadsresmålet i maj är London som precis som New York och Barcelona lockar shoppingsugna svenskar tack vare valutaläget.

Avresor i perioden 1/5-31/5 2011, bokningar gjorda fram till 26/4 2011. Siffran inom parentes anger förra årets placering.

Topplista sol och bad
1) Antalya (1)
2) Mallorca (2)
3) Kreta (4)
4) Cypern (3)
5) Rhodos (5)

Topplista storstäder
1) Barcelona (1)
2) New York (5)
3) London (2)
4) Rom (3)
5) Paris (4)

För information, kontakta:
Martin Durnik, marknadschef, Ticket Privatresor AB
08-702 66 47, 0702-95 97 74, martin.durnik@ticket.se

Ticket Privatresor är nordens ledande resebyråkedja som säljer privatresor från samtliga ledande charter- och researrangörer, flyg och hotellbolag samt kryssningsrederier. Verksamheten i Sverige och Norge bedrivs via ca 80 butiker, telefon och Internet samt i Danmark via ticket.dk. Försäljningen uppgår till cirka 3,5 miljarder kronor och bolaget har 320 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza AS. Varumärket Ticket delas med Ticket Affärsresor som har samma ägare.

• turism
  • storstadssemester