Svensk innovationskraft i fokus när Interactive Institute talar på innovationsforum i Malaysia

Pressmeddelande  •  2011-05-06 08:00 CEST

Hur skapar man ett innovativt samhälle? Hur kan företag fortstätta att vara innovativa? Det är några av frågorna som kommer att diskuteras på ett svensk- malaysiskt innovationsforum i Kuala Lumpur den 10 maj. Christina von Dorrien, VD för Interactive Institute, är en av de inbjudna föredragshållarna som kommer att tala under temat innovation och kreativitet.

Sverige är rankat som ett av världens mest innovativa länder, och svensk kreativitet och innovation har blivit ett känt begrepp i stora delar av världen. Det tar man nu fasta på i Kuala Lumpur och samlar erkända svenska och malaysiska talare för att diskutera förutsättningarna för framtidens innovation. Christina von Dorriens föredrag kommer att handla om vilka drivkrafter för innovation hon ser som tongivande för framtiden.

- I över ett decennium har vi på Interactive Institute arbetat med att föra in begrepp såsom deltagande och engagemang i IT-forskningen. Vi har kontinuerligt brutit ny mark och verkat branschöverskridande, något som inte bara skapat fantastiska resultat utan också viktiga insikter i vad som krävs för att skapa – och behålla - en innovativ miljö. Vårt samhälle står inför enorma utmaningar vad gäller exempelvis klimat, energiförsörjning och sjukvård, och dessa utmaningar kommer att kräva ett annorlunda angreppssätt, säger von Dorrien.

Innovationsforumet kommer att vara den avslutande höjdpunkten på de svensk-malaysiska innovationsdagarna som arrangeras av Sveriges Ambassad i Kuala Lumpur 6-10 maj. Bland de övriga svenska talarna finns Charlotte Brogren, Generaldirektör på VINNOVA, Professor Pontus Braunerhjelm, KTH, samt Anette Scheibe Lorentzi, VD på Kista Science City.

Kontakt:
Christina von Dorrien, VD, Interactive Institute
Telefon: 08-633 17 01, e-mail: cvd@tii.se

Sara Backlund, Kommunikationschef, Interactive Institute
Telefon: 0730-66 20 36, e-mail: sara.backlund@tii.se

Ladda ner pressbild här (fotograf Nils Agdler): Christina von Dorrien

Interactive Institute är ett experimentellt IT-forskningsinstitut som kombinerar konst, design och ny teknik i forskningsprojekt och strategiska initiativ i samarbete med partners från akademi och näringsliv. Institutet utvecklar nya forskningsfält, koncept, produkter och tjänster, och är strategisk rådgivare till företag och organisationer. Huvudkontoret ligger i Kista utanför Stockholm, och verksamhet bedrivs även i Göteborg, Eskilstuna, Norrköping, Umeå och Piteå. Interactive Institute har ca 55 anställda. http://www.tii.se

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom