Måla grönt – så säkrar du en miljövänlig fasadmålning

Måla grönt – så säkrar du en miljövänlig fasadmålning

Nu närmar det sig högsäsong för fasadmålning och många villaägare runt om i landet är i målartagen. En ny Sifo-undersökning gjord på uppdrag av färgtillverkaren Tikkurila visar att en ansvarsfullt producerad och hållbar produkt går före pris när det kommer till att välja fasadfärg. Tikkurilas hållbarhetschef reder ut begreppen och ger sina bästa tips för hur man som konsument går tillväga för att minimera sin miljöpåverkan vid fasadmålning.

Att leva och konsumera ansvarsfullt blir allt viktigare för svenskar i allmänhet, så även när det kommer till fasadmålning. En ny Sifo-undersökning gjord på uppdrag av färgtillverkaren Tikkurila visar att 13 procent av alla villaägare anser att färgens miljöpåverkan, en ansvarsfullt producerad och hållbar produkt, är viktigare än priset när de ska välja fasadfärg. Bara 4 procent anger att priset är viktigast.

– En ommålning innefattar flera steg som kan ha stor påverkan på miljön, varför det är extra viktigt att göra medvetna val. Alla delar går att påverka - från förarbete med att avlägsna gamla färgrester, ett bra färgval till att ta ansvar för verktyg och avfall från slipning och målning, säger Elisabet Sahlin, Hållbarhetschef på Tikkurila i Sverige.

Förarbetet med att avlägsna gammal färg har stor betydelse för slutresultatet. Slipning är att föredra framför lösningsmedel, och genom att utföra arbetet med omsorg kan man förlänga livslängden på det nya färglagret. En fasadfärg ska hålla i många år, se därför till att välja en hållbar kvalitetsfärg som är utvecklad för just den fasadtyp som ska målas.

– En hållbar färg ska vara minimalt belastande för miljö och hälsa, ett steg i detta är att dagens färg har gått ifrån fossila lösningsmedel till fler vattenbaserade färger. För att säkerställa att färgen är hållbar måste man dock ha kunskap kring ursprung av samtliga ingredienser och material. Som konsument är det självklart en utmaning, men en bra riktlinje är att gå efter tredjepartsmärkningar såsom Svanen-märkning för att göra ett bra färgval, säger Elisabet.

Men även vattenbaserade färger innehåller ämnen som våra reningsverk inte är designade för att ta hand om. Det är därför viktigt att hantera verktyg och överbliven färg korrekt och inte spola ned vatten som man tvättat penslar med i avloppet.

– Torka bort överbliven färg på penslar och verktyg på tidningspapper. Tvätta penslarna i olika steg, en grovtvätt och en fintvätt och tänk efter en extra gång om verktygen kan återanvändas istället för att kastas. Se till att samla upp tvättvattnet i ett kärl som får dunsta eller tillslut burken och ta till insamlingspunkt för farligt avfall. När vattnet dunstat samlas torkad färg i botten som kan lämnas in till en miljöstation, säger Elisabet.

Överbliven färg ska lämnas vid en återvinningsstation, detta gäller även vattenburen färg. Tomemballage som lämnas in ska vara ordentligt urskrapade från färg. Metallburkar där målarfärgen torkat in kan lämnas i insamlingskärl för metallavfall och penslar med intorkad färg kan lämnas i blandavfall.

Checklista för en miljövänlig fasadmålning:

• Lägg ordentligt med tid på förarbetet. Slipa av gammal färg istället för att använda lösningsmedel, men se till att skydda dig mot slipdammet med hjälp av ett ansiktsskydd samt samla upp slipdammet och sortera som farligt avfall.
  • Välj färg med omsorg. Satsa på en Svanenmärkt kvalitetsfärg som håller över tid.
  • Hantera verktyg och överbliven färg korrekt. Spola aldrig ned vatten man tvättat penslar med i avloppet. Torka av verktyg på en tidning innan du tvättar i olika steg, en grovtvätt och en fintvätt och tänk efter en extra gång om verktygen kan återanvändas eller ska kastas. Ska du måla under flera dagar? Stoppa penslarna i en plastpåse och återanvänd.
  • Vatten eller andra kemikalier som har använts för att rengöra verktyg skall lämnas in till miljöstation avsedd för farligt avfall. Glöm inte bort att skriva vad det innehåller: ”tvättvatten/penseltvätt med vattenburen färg”.
  • Ta hand om ditt avfall! Skrapa ur tomemballage innan återvinning. Överbliven färg ska lämnas vid återvinningsstation, detta gäller även vattenburen färg.

Wenderfalck

PR-byrån Wenderfalck - Gäller journalister och media +46 73 530 53 56

I allt vi gör, vill vi inspirera människor till en färgstark vardag.

Tikkurila har i över 150 år försett konsumenter och proffs med användarvänliga och miljömässigt hållbara lösningar för skydd och målning. Tikkurila strävar efter att bli det ledande färgföretaget i Norden, i Ryssland och Östeuropa. I Sverige, där vi är marknadsledande, har vi runt 300 medarbetare och en årlig omsättning på över en miljard kronor. I vår portfölj finns omtyckta varumärken som Alcro, Beckers och Tikkurila.

Tikkurila Sverige AB
Textilgatan 31