Så kan staten skapa system för hållbarhetsmärkning av metaller och mineral

De metaller och mineral som behövs för att lyckas med omställningen till ett hållbart samhälle är idag ofta förknippade med baksidor som växthusgasutsläpp och barnarbete. I detta PM studerar Tillväxtanalys hur nationella och internationella system kan utvecklas för märkning och spårbarhet från gruva till slutprodukt.

Utvecklingen av de teknologier som behövs i omställningen till ett hållbart samhälle är beroende av tillgången till hållbart utvunna och förädlade metaller och mineral. För att klara denna omställning behöver investerare, konsumenter och producenter ha både information och kunskap om hur hållbart producerade olika produkter som innehåller metaller är. Idag saknas ofta information om såväl metallernas miljöpåverkan som förekomsten av barnarbete vid brytning och förädling av metallerna.

I mars 2018 fick Tillväxtanalys ett regeringsuppdrag kring spårbarhet och hållbarhetsmärkning av metaller och mineral. I PM:et Spårbarhet och märkning av hållbara metaller och mineral – insatser för ökad transparens, trovärdighet och efterfrågan har vi studerat hur nationella och internationella system kan utvecklas för att få en bättre bild av hur hållbara företag och produkter kan sägas vara.

Läs hela PM:et på vår hemsida.

Vid frågor, kontakta Tobias Persson.
E-post: tobias.persson@tillvaxtanalys.se