Nyföretagandet minskade med 3 procent under andra kvartalet 2018

Under andra kvartalet 2018 minskade antalet nystartade företag i Sverige med 3 procent jämfört med samma period 2017. Flest nya företag startade inom branschgrupperna Handel och service av motorfordon, Bygg- och anläggningsverksamhet samt Juridisk och ekonomisk konsultverksamhet. Det visar ny statistik från Myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingar och analyser (Tillväxtanalys).

Under det andra kvartalet 2018 startades 15 812 företag i Sverige, jämfört med 16 349 företag andra kvartalet 2017. Det motsvarar en minskning med 3 procent.

Nyföretagandet minskade med 8 procent inom Bygg- och anläggningsverksamhet och med 2 procent inom Handel och service av motorfordon. Samtidigt ökade nyföretagandet med 2 procent i Juridisk och ekonomisk konsultverksamhet.

Drygt hälften av de nystartade företagen, 53 procent, var enskilda näringsidkare och 43 procent aktiebolag.

– Antalet nystartade aktiebolag minskade med 2 procent och antalet enskilda näringsidkare med 4 procent, säger Lars Sundell, statistiker vid Tillväxtanalys.

Sett till de tre största länen ökade nyföretagandet under det andra kvartalet med 1 procent i Stockholms län och minskade med 7 respektive 6 procent i Västra Götalands- och Skåne län.

– Lägger vi ihop statistiken för första och andra kvartalet ser vi att nyföretagandet har minskat med 3 procent under första halvåret 2018, säger Lars Sundell.

Under perioden januari–juni i år ser vi följande utveckling för nyföretagandet i de tre största länen: en ökning med 1 procent i Stockholms län och en minskning med 5 respektive 2 procent i Västra Götalands- och Skåne län. I övriga landet minskade nyföretagandet med 6 procent.

Tillväxtanalys statistikportal

Fullständig statistik gällande exempelvis företag efter kommun, etableringsfrekvenser och olika korstabeller finns i Tillväxtanalys statistikportal.