Ny bok från Timbro Förlag: Samhällets stöttepelare – Företagare som goda medborgare

Pressmeddelande   •   Apr 15, 2009 10:30 CEST

I boken Samhällets stöttepelare berättar Anders Johnson om svenska företagare som genom historien har gjort värdefulla samhällsinsatser vid sidan av sin företagargärning. De kan till exempel ha verkat som donatorer, forskare, kulturpersonligheter, idrottsledare eller politiker. Vid sidan av stora och välkända namn som Bonnier, Dickson, Kempe och Wallenberg presenteras mindre kända företagare som gjorde betydande lokala insatser i orter som Funäsdalen, Katrineholm och Nässjö. Boken lyfter också fram viktiga samhällsinsatser som har gjorts av kvinnliga medlemmar av olika företagarfamiljer.

"En företagares uppdrag är att bygga sitt företag. Men den ultimata företagaren kan också starkt bidra till samhällets utveckling i många dimensioner. Jag tillhör en företagarfamilj, som i flera generationer har verkat för en bredare uppgift - inte minst min farfar Axel Ax:son Johnson, som hade ett stort engagemang inom industrihistorien, inom konsten och inom forskningen. Jag gläds åt att hans och andras insatser nu lyfts fram som inspiration för dagens och framtidens företagare" Antonia Ax:son Johnson

Anders Johnson har varit chefredaktör på DN och skriver böcker, artiklar och föreläser om ett brett spektrum av näringslivs- och samhällsfrågor, ofta i ett historiskt perspektiv.

Boken presenteras av författaren den 15/4 kl 18.00 på Timbro.
(mer information om releasen på www.timbro.se )

För mer information om boken i Timbros bokhandel:

För att beställa recensionsex: recension@timbro.se