Ny bok: "Myten om det andra könet" av Eva Cooper

Den gamla föreställningen om att kvinnor skulle vara politiskt rödfärgade utmanas i en ny bok från Timbro.
Hur kommer det sig att borgerligheten har så dåligt självförtroende när det gäller kvinnor och politik i allmänhet och jämställdhetspolitik i synnerhet? Stämmer det att vänsterns verklighetsbild har etsat sig fast även i de borgerliga leden?

I boken Myten om det andra könet granskas påståendet att de svenska kvinnorna skulle dra mer åt rött än någonsin. Boken visar, tvärt emot den gängse bilden, att det är väldigt få skillnader mellan hur kvinnor och män röstar, och att det därmed inte alls är självklart att kvinnor är vänster. I själva verket är motsatsen minst lika trolig.

- Kvinnor är inte i allmänhet vänster. Det finns alltså goda skäl för borgerligheten att ta tillbaka problemformuleringsinitiativet i jämställdhetsdebatten från vänstern. I stället för att sätta sin tilltro till förlegade vänsterlösningar är det nu hög tid att fokusera på varför marknadsekonomi, valfrihet inom välfärden, regelförenklingar för företag och bättre möjligheter för låginkomsttagare att leva på sin lön är bra politik för både kvinnor och män, säger bokens författare Eva Cooper.

I boken lyfts såväl höger- som vänsterperspektiv på kvinnors politiska hemvist fram. Författaren guidar läsaren genom aktuell valstatistik med fokus på just kvinnors förhållningssätt till politik. Befriad från myten om det andra könet ger Eva Cooper konkreta förslag på hur en framtida borgerlig jämställdhetspolitik kan se ut.

- Det är dags att borgerligheten sträcker på sig. Det finns ingen anledning att köpa vänsterns världsbild och lösningar. Borgerligheten behöver en riktig jämställdhetspolitik, bortom kvoteringslagar och talibantal, avslutar Eva Cooper.

Länkar:

* Eva Cooper är projektledare på Timbro och har synts i debatter kring Sveriges välfärd, utbildning och arbetsmarknad. Hon har även blivit listad som en av Framtidens Kvinnliga Ledare av tidningen Shortcut (2008).

• kvinnliga politiker
  • kvinnliga väljare
  • kvinnors röster
  • kvotering