Risk för glädjekalkyler när svensken planerar för semestern

14 000 kronor. Så mycket planerar svensken i snitt att spendera på årets semesterresa. Samtidigt är det bara hälften som åker bort som regelbundet sparar till semestern. ”Risken är stor att många gör glädjekalkyler och får dras med notan från semestern under lång tid framöver”, säger Philip Lerulf på Timbro som i dag presenterar en ny Demoskopundersökning om svenskarnas semesterekonomi.

Sex av tio svenskar planerar att resa bort på semester i sommar. Hur mycket pengar vi väljer att spendera varierar beroende bland annat på ålder, inkomst och bostadsort. De som bor i Västra Götaland planerar till exempel att spendera lite mindre än skåningarna, i snitt 14 000 kronor jämfört med 16 000 kronor för boende i Skåne, visar undersökningen.

På uppdrag av tankesmedjan Timbro har Demoskop undersökt svenskarnas semesterekonomi. Trots att de flesta i undersökningen svarar nej på frågan om de behöver låna pengar för att ha råd med semesterresan är det färre än hälften av de tillfrågade som regelbundet sparar till semestern.

Philip Lerulf, ansvarig för programområdet Folkkapitalism på Timbro, är rädd för att många semesterfirare gör glädjekalkyler och kommer att få stora problem att få vardagsekonomin att gå ihop efter sommaren.

–    Vi vet av tidigare undersökningar att många svenskar har små marginaler i vardagsekonomin. 14 000 kronor är mycket pengar för de flesta av oss. Utan egna besparingar ser jag en stor risk att många svenskar är överoptimistiska när de räknar på semesterkassan, säger Philip Lerulf.

Undersökningen genomfördes av Demoskop 9-13 juni 2011.
Resultatet bygger på 1 136 svar.

För att läsa undersökningen klicka här

philip.lerulf@timbro.se

• vardagsekonomin