Sture Eskilssons stipendium 2017 tilldelas Ebba Karlsson

Ebba Karlsson är årets mottagare av Sture Eskilsson-stipendiet. Stipendiet får hon för sin akademiska gärning inom politisk psykologi som syftar till ett bättre politiskt samtal. Mottagaren belönas med en resa till USA.

- Jag vill öka förståelsen för varför politiska samtal låser sig och bidra med konkreta metoder kring hur vi kan få ett mindre polariserat politiskt samtal, säger Ebba Karlsson.

Sture Eskilssons stipendium går till personer som har gått Timbros utbildning Stureakademin och verkat för att bilda nätverk över parti- och organisationsgränser. Ebba Karlsson har skapat akademiska nätverk för djupare studier i människans drivkrafter för olika politiska ställningstaganden.

- Ebba Karlssons kunskap är särskilt relevant i en tid av splittring och konflikter och det är roligt att vi i år kan ge priset till någon som lagt ned så mycket arbete på att förstå mänskliga beteendemönster, säger Adam Cwejman.

- Inom politisk psykologi är Karlsson ett av de viktigaste framtidsnamnen i Sverige och har genom sitt arbete med akademiker och studenter i Europa och USA lagt grunden för forskningsfältets framtida utveckling.

Om Ebba Karlsson

Ebba Karlsson har en psykologexamen och kandidatexamen i filosofi från Stockholms universitet och undervisar i politisk psykologi vid DIS Study abroad och Stockholms universitet. Hon driver även tankesmedjan Poplar och är företagare. Hon gick Stureakademin 2014, samt har arbetat som forskningsassistent vid universitetet i Cambridge liksom vid näringslivets forskningsinstitut Ratio.

Om Sture Eskilssons stipendium
Sture Eskilssons stipendium instiftades av Stiftelsen Fritt Näringsliv/Timbro i samband med Sture Eskilssons 80-årsdag 2010. Stipendiet tilldelas årligen en person som har gått Stureakademin, och som verkat för att skapa eller främja nätverk över parti- och organisationsgränser. Personen ska verka i Sture Eskilssons anda för fri företagsamhet, marknadsekonomi och ett öppet samhälle. Priset består av ett resestipendium till USA.

Tidigare pristagare är Alice Teodorescu (2010), Fredrik Kärrholm (2011), Mathias Sundin (2012), Gabriel Ehrling (2013), Alen Musaefendic (2014), Hanna Marie Björklund (2015) och Karin Pihl (2016).

För mer information om Sture Eskilssons stipendium eller årets mottagare, kontakta:
Adam Cwejman, rektor för Stureakademin (2017)
E-post: adam.cwejman@timbro.se

• stiftelsen fritt näringsliv