Sverige ökar i ekonomisk frihet

Sverige förbättrar sig marginellt med 0,2 punkter i den internationellt erkända mätningen av ekonomisk frihet som görs av Heritage Foundation. Därmed når vi 73,1 poäng av 100 möjliga, vilket är den högsta graden av frihet uppmätt i Sverige. Samtidigt tappar vi i rankingen, från plats 18 till plats 20 i den internationella rankingen över ekonomisk frihet. I Europa befinner vi oss på plats 10.

Under de 20 år som mätningen har gjorts så har Sveriges frihetsgrad ökat med 11,7 poäng, vilket är den näst största ökningen bland världens rika länder. Under tiden har vi gått från att räknas som moderately free till mostly free, och det är förbättringar inom åtta av de tio områden som mäts som har gett denna positiva förändring.

Förbättringen är i år marginell, men sett på längre sikt har Sverige haft en stabil rörelse mot ökad frihet, säger Malin Sahlén, samhällsekonomiskt ansvarig på Timbro. Det har förstås varit positivt för Sverige, många av de reformer som har gjort Sverige friare har också varit ovärderliga för vårt ekonomiska välstånd. Vi vet att ekonomisk frihet gör skillnad både ekonomiskt och politiskt, samt i människors vardag.

De små förändringar som har skett sedan förra årets mätning kommer framför allt från att bolagsskatten sänktes från 26,3 till 22 procent, vilket gav ett lyft i faktorn Fiscal Freedom. Samtidigt tappade vi poäng inom faktorerna Business Freedom, Labor Freedom och Freedom from Corruption.

Sedan mätningen startade 1995 har Sverige alltså förändrats fundamentalt på en rad områden. Äganderätten är mer respekterad, vi har större näringsfrihet och en rad marknader har öppnats, inte minst de finansiella marknaderna. Skattetrycket är alltjämt högt, och den enda faktorn där vi har backat ordentligt är Labor Freedom.

Skattetrycket, den offentliga sektorns storlek och arbetsmarknaden är våra akilleshälar. Detta bekräftas av att de är precis de områden som våra företag upplever som problematiska – höga skatter som begränsar handlingsutrymmet för företagen samt en rigiditet i regelverket på arbetsmarknaden. Det här bör våra politiker hörsamma på ett helt annat sätt än de gör idag, säger Malin Sahlén.

De fem länder som ligger i topp är Hong Kong, Singapore, Australien, Schweiz och Nya Zeeland. Före oss på listan ligger också USA, Storbritannien, Finland, Danmark och Tyskland. I botten finner vi odemokratiska länder som Nordkorea, Kuba, Zimbabwe och Venezuela. Samtliga BRIC-länder tappar i ekonomisk frihet i år.

Om Index of Economic Freedom

2014 Index of Economic Freedom är en årlig rapport av amerikanska Heritage Foundation, där den ekonomiska friheten mäts inom en rad olika områden. 178 länder finns med i årets ranking, exklusive de åtta länder där riktiga mätningar inte har kunnat genomföras.

För mer information, kontakta Malin Sahlén

För att läsa hela rapporten, klicka här, eller läs mer på www.heritage.org.

För att läsa sammanfattningen om Sverige, klicka här

• ekonomi
  • ekonomiska välstånd
  • heritage foundation