Timbro expanderar – satsar på reformstrategi

Den 1 oktober börjar Peter Santesson på Timbro. Han kommer att ansvara för Timbros arbete med reformstrategier. Syftet är att verka för att reformeringen av Sverige i en marknadsliberal riktning ska fortsätta.

- Peter Santesson är en av Sveriges mest intressanta statsvetare, med reformstrategier som specialområde. Han är dessutom en av våra vassaste debattörer. Vi är mycket glada att få honom ombord, säger Markus Uvell, vd Timbro.

Peter Santesson är fil dr i statsvetenskap med en forskningsprofil inriktad mot reformpolitikens dilemman. Han kommer närmast från forskningsinstitutet Ratio där han studerat politiska problem med att genomföra välfärdsreformer, och utkommer inom kort med boken Reformpolitikens strategier.

– Frågor om politisk förändring och reformarbete har engagerat mig i många år. Det är mycket roligt att nu få arbeta med reformarbete på ett mer praktiskt sätt. Timbro är en unik tankesmedja som har en nyckelroll i svensk politik. Jag ser stora möjligheter att arbeta med frågor som är avgörande både för borgerlighetens utveckling och Sveriges framtid som internationellt föredöme på reformområdet, säger Peter Santesson.

Under hösten har Timbro också rekryterat för att stärka kompetensen inom webb och marknadsföring. Anna Hamnegård är ny projektledare för produktion och förlag. Anna har bred erfarenhet från redaktionellt arbete inom förlagsbranschen och kommer närmast från jobbet som Production Editor på Informa Healthcare.
Nicolas Bredefeldt
är ny webbansvarig. Nicolas har lång erfarenhet som webbdesigner och som grafisk formgivare, främst inom reklambranschen.

- Det behövs en ökad reformtakt både i Sverige och världen. Timbro kommer att fortsätta vara drivande i debatten för att verka för långsiktiga förändringar, säger Markus Uvell.

_________________________________________________________________________________

Peter Santesson kommer närmast från forskningsinstitutet Ratio där han i tre år studerat reformpolitik och reformstrategier. Han har tidigare varit förläggare på Studentlitteratur och lektor i statsvetenskap vid Lunds universitet. Peter är fil dr i statsvetenskap och har tidigare forskat om symbolpolitik. Han är aktiv samhällsdebattör, har bland annat medverkat i Svenska Dagbladet och makthavare.se, och driver själv webbsidan inslag.se

För ytterligare information:
Markus Uvell, vd Timbro