Timbro: Ystads arenafiasko förvärrar kommunens ekonomiska kris

Ystads multiarena blev dyrare än beräknat, både att bygga och driva, vilket har bidragit till att Ystad i dag har Sveriges näst högsta kommunskuld. Om projektet hade stoppats hade delar av de aviserade nedskärningarna under 2020 inte behövts. Det anser Erik Engstrand, som har skrivit rapporten ”Arenakrasch” som tankesmedjan Timbro släpper i dag.

Ystad nya multiarena med arena- och badanläggning blev betydligt dyrare än någon av kommunens förhandsberäkningar visade. Byggkostnaden gick hastigt från 210 miljoner kronor till 507 miljoner. Även driften blev väsentligt högre än någon hade räknat med och driftsunderskottet ligger nu på cirka 40 miljoner per år.

– Ystad Arena är ett skolboksexempel på hur fel det kan gå. Projektet var uselt förankrat, beslutet att sätta spaden i jorden byggde på ett undermåligt underlag och den ursprungliga byggkostnaden hann mer än fördubblas på några få år, säger Erik Engstrand.

Dyr arenadrift tvingar fram hårdare besparingar
Med start kring 2010 drog en arenafeber genom Kommunsverige. Plötsligt skulle alla kommuner uppföra egna multiarenor, ofta på bristfälligt beslutsunderlag och glädjekalkyler. I rapporten ”Arenakrasch”, som publiceras av tankesmedjan Timbro i dag, beskriver Erik Engstrand turerna kring och resultatet av ett antal av dessa, däribland Ystads multiarena. I ett läge när Ystad kommun har Sveriges näst högsta kommunskuld och nedskärningar i kommunens kärnverksamheter aviseras gör sig de de dyra driftskostnaderna för arenan påminda.

– Ystad går mot ett rekorddåligt resultat 2019 och väntas visa ett minus på 48 miljoner kronor. Samtidigt är underskottet för arenan 40 miljoner. Det motsvarar alltså nästan hela minusresultatet, säger Erik Engstrand.

Tillsätt extern haveriutredning
Erik Engstrand anser att det är högt tid att Ystad Arena måste granskas. Han föreslår att kommunen ska tillsätta en extern utredning som går till botten med varför projektet blev så dyrt och vilka lärdomar som kan dras.

– Både arenor och badhus är kommunala högriskprojekt som ofta kostar mer än de smakar. Politikerna måste förvalta skattemedlen på ett ansvarsfullt sätt och i det ligger att dra lärdomar av tidigare erfarenheter och misstag, säger Erik Engstrand.

Läs eller ladda hem rapporten ”Arenakrasch”.

Läs Erik Engstrands debattartikel i Svenska Dagbladet.

För mer information, kontakta:
Erik Engstrand, rapportförfattare
Twitter: @eeengstrand
E-post: erik.engstrand@timbro.se

Philip Lerulf, kommunikationschef på Timbro
Twitter: @Lerulf
E-post: philip.lerulf@timbro.se

• ystad arena
  • multiarena
  • ystad
  • arenakrasch
  • erik engstrand
  • arena
  • skatt
  • kommun

Timbro följer GDPR vilket betyder att vi respekterar din integritet och din rätt att ha kontroll över dina personuppgifter. Läs mer i vår integritetspolicy.