Unik statistik visar hur många elever som skulle drabbas av vinstförbud i Sverige

Nästa vecka börjar den Socialdemokratiska partikongressen i Göteborg. En av de frågor som kommer att diskuteras handlar om att införa ett vinstförbud för privata aktörer i välfärdssektorn. Timbro kan nu presentera statistik som visar hur omfattande konsekvenserna av ett sådant förbud skulle bli för valfriheten på skolans område i hela landet, nedbrutet per län. Siffrorna visar bland annat:

• I 9 svenska län går samtliga friskoleelever i gymnasiet i vinstdrivande skolor. Utan dessa aktörer skulle den kommunala skolan återfå totalt monopol på utbildning

• I samtliga län går 4 av 5 eller fler av friskoleeleverna i gymnasiet i vinstdrivande skolor

• Nästan 9 av 10 friskoleelever i gymnasiet i Malmö och Göteborg går i skolor som drivs som aktiebolag eller enskild firma

• 4 av 5 av alla friskolelever i Stockholms län – 57 199 personer i grund- och gymnasieskolan – skulle beröras av ett vinstförbud
  - Timbros statistik visar tydligt att oerhört många elever och föräldrar skulle drabbas av ett vinstförbud, inte minst i de större städerna. Samtidigt visar genomgången också att valfriheten verkligen hänger på en skör tråd i andra delar av landet, säger Karin Svanborg-Sjövall, projektledare för välfärdsfrågor på Timbro.

- Statistiken slår också hål på påståendet att valfriheten skulle kunna garanteras med bara icke-vinstdrivande och offentliga skolor. I praktiken skulle den kommunala skolan bli det enda alternativet för många elever. Vill vi verkligen tillbaka till 1984? undrar Karin Svanborg-Sjövall.

För att ladda ner statistiken, klicka här (i PowerPoint-format).

För frågor eller mer information, kontakta:

Karin Svanborg-Sjövall, projektledare för välfärdsfrågor på Timbro
tel 072 - 517 00 77, karin.svanborg.sjovall@timbro.se

Maria Eriksson, frilansjournalist och statistikansvarig för undersökningen
tel 073 - 152 39 70

• vinstförbud