Glada medarbetare på Sveriges bästa akutmottagning.

​Akuten i Norrtälje bäst i Sverige

Norrtälje sjukhus har Sveriges bästa akutmottagning – allt enligt patienterna själva. Toppresultatet redovisas i den senaste upplagan av den nationella patientenkäten.

Undersökningen genomfördes i oktober förra året. Drygt 17 000 patienter, som besökt någon av landets akutmottagningar, svarade på enkäten.

Snittbetyget för Norrtälje sjukhus akutmottagning – 88 av 100 när alla frågeområden räknas samman – är bäst av samtliga deltagande sjukhus. Också helhetsintrycket – 92 av 100 – ger Norrtälje en delad förstaplats i jämförelsen av alla landets akutmottagningar. Också inom flera andra frågeområden i nationella patientenkäten 2016 är Norrtälje Sverigebäst.

Samtliga resultat för Norrtälje sjukhus:

• Helhetsintryck 92
  • Emotionellt stöd 85
  • Delaktighet 88
  • Respekt 91
  • Kontinuitet 90
  • Information 78
  • Tillgänglighet 95
  • Snitt 88

Korta väntetider

Akutmottagningen jobbar målmedvetet för att ge patienterna bästa möjliga vård och ett bra bemötande. Samtidigt är väntetiderna bland de kortaste i landet. Det återspeglas också i patientenkäten, där mottagningen får betyget 95 inom området tillgänglighet. Också det är bäst resultat i Sverige.

– Det är fantastiskt roligt att vi på nytt fått så fina omdömen av våra patienter. Jag vill tacka alla medarbetare som tillsammans ser till att alltid göra det lilla extra för att både patienter och närstående ska få allra bästa bemötande och omhändertagande hos oss, säger Catarina Pommer, verksamhetschef för akut- och diagnostikenheterna på Norrtälje sjukhus.

Sjuksköterskorna Anki Svensson och Jennie Pettersson.

God sammanhållning mellan medarbetarna är en stor del av förklaringen, tror sjuksköterskan Anki Svensson.

”Har roligt på jobbet

– Vi trivs helt enkelt väldigt bra ihop och har roligt på jobbet. Vissa dagar kan det förstås vara jobbigt och stressigt, men då är vi bra på att stötta varandra, säger Anki Svensson, och får medhåll av kollegan Jennie Pettersson:

– Vi är många som blivit kompisar och umgås på fritiden också.

Verksamhetschef Catarina Pommer framhåller också det goda samarbetet med övriga delar av sjukhuset.

– Alla enheter jobbar ihop, och vi står ständigt i kontakt med kollegorna på sjukhusets vårdavdelningar. Det är en del av förklaringen till att det fungerar så bra på akuten.

Det här är TioHundra

Vi har en årlig omsättning på 1,5 miljarder och ca 2 300 fast anställda, vilket gör oss till kommunens största arbetsgivare. Vi ägs av kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje, ett samarbete mellan Stockholms läns landsting och Norrtälje kommun.

Catarina Pommer

Verksamhetschef Norrtälje sjukhus 08-123 268 25