Snabbare undersökningar i nytt röntgenlabb

Snabbare undersökningar i nytt röntgenlabb

Bättre arbetsmiljö, snabbare undersökningar och smidigare patientflöden. Fördelarna är många med det nya skelettlabbet på Norrtälje sjukhus.

Röntgenkliniken i Norrtälje är först i Sverige med att ta den nya röntgenkameran i bruk. Precis som den tidigare utrustningen gör kameran slätröntgen av skelett och lungor, men tekniken som nu installerats är toppmodern.

Fjärrkontrollen en förbättring

Snabbt och ljudlöst susar kameran fram på sina skenor i taket, och ändrar position på några sekunder. Förprogrammerade standardinställningar finns för de vanligaste undersökningarna, exempelvis av lungor eller handleder.

– Fjärrkontrollen innebär en stor förbättring av vår arbetsmiljö. Vi slipper besvärliga rörelser för att flytta kameran, säger röntgensköterskan Ritva Kaasalainen när hon demonstrerar apparaten.

De nya digitala, trådlösa bildplattorna är en annan stor fördel. De flyttas lätt, har ingen sladd som riskerar att fastna eller gå av, och ger bättre bilder.

100 undersökningar varje dag

Det toppmoderna skelettlabbet innebär att patientflödet kan förbättras ytterligare på röntgenkliniken. Det är viktigt inte minst till sommaren när  trycket på akutsjukhuset ökar.

– Det är inte ovanligt med upp till 100 slätröntgenundersökningar per dag under sommarmånaderna, säger enhetschef Maria Mellqvist.

Avancerad utrustning

Investeringen i det nya skelettlabbet uppgår till 4,2 miljoner kronor.

– Röntgen är en verksamhet med avancerad utrustning, som vi måste uppdatera och förnya regelbundet för att kunna erbjuda undersökningar av hög kvalitet och bästa möjliga patientsäkerhet, säger Efva Lagerstedt, verksamhetschef och vice VD i TioHundra AB, som driver Norrtälje sjukhus.

Fakta

• Röntgenkliniken på Norrtälje sjukhus gör ca 2 000 skelett- och lungundersökningar varje månad.
  • Varje dag tar klinikens skelettlabb emot mellan 80 och 100 besökare. Många kommer på de särskilda drop-in-tiderna.
  • Under årets första tre månader utfördes 450 fler skelett- och lungundersökningar, jämfört med samma period förra året.

Bilden: Röntgensjuksköterska Ritva Kaasalainen, överläkare Peter Svozil och enhetschef Maria Mellqvist vid den nya röntgenkameran.