Tiohundras nya hållbarhetspolicy omfattar utöver ekologisk hållbarhet även social och ekonomisk hållbarhet.

​Tiohundra satsar på hållbarhet

Vårdbolagets miljöpolicy ersätts med en ny hållbarhetspolicy som även omfattar social och ekonomisk hållbarhet. "Den blir en vägvisare för hur vårt arbete ytterligare kan bidra till ett hållbart samhälle och en hälsosam livsmiljö för nuvarande och kommande generationer, säger VD Peter Graf.

Tiohundra har i många år arbetat för att minska miljöpåverkan, och bolaget nådde 2016 nio av tio bolagsövergripande miljömål. Nu ersätts den tidigare miljöpolicyn av en hållbarhetspolicy som utöver ekologisk hållbarhet även omfattar social och ekonomisk hållbarhet.

– Vi gör redan mycket inom hållbarhetsområdet, men det är viktigt att vi gör det på ett strukturerat sätt, menar VD Peter Graf. Med nya hållbarhetspolicyn som vägvisare kan vårt arbete ytterligare bidra till ett hållbart samhälle och en hälsosam livsmiljö för nuvarande och kommande generationer.

Omfattar mer

Att arbeta för ekologisk hållbarhet handlar bland annat om att minimera miljöpåverkan från el- och värmeförbrukning, till exempel genom att välja förnyelsebar energi, men också att inhandla ekologiska livsmedel och att minimera matsvinnet. I social hållbarhet ingår arbete för god hälsa, jämställdhet och mångfald för medarbetare, och att ge en jämställd vård och omsorg. Tiohundra ska också ställa krav på de produkter som upphandlas, till exempel så att de som tillverkar arbetskläder får bättre arbetsförhållanden. Ekonomisk hållbarhet handlar om att ha en ekonomi i balans på kort och lång sikt, och att hushålla med de ekonomiska resurserna, som att agera långsiktigt och ansvarsfullt vid investeringsbeslut.

Utveckla kompetens och skydda miljön

I den nya hållbarhetspolicyn står bland annat att medarbetarnas kompetens inom området för långsiktig ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet ska fortsätta att utvecklas. Tiohundra ska också skapa förutsättningar för att attrahera, behålla och utveckla medarbetare genom ett aktivt arbete med god hälsa, jämställdhet, mångfald och kompetensutveckling. Hållbarhetsarbetet utgår från bolagets värdeord: delaktighet, trygghet och respekt.

Det här är Tiohundra

Vi har en årlig omsättning på 1,5 miljarder och ca 2 300 fast anställda, vilket gör oss till kommunens största arbetsgivare. Vi ägs av kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje, ett samarbete mellan Stockholms läns landsting och Norrtälje kommun.