Catarina Pommer, verksamhetschef på Norrtälje sjukhus och rutinerad blodgivare, vid ett av blodbussens tidigare besök i Norrtälje.

​Tiohundras blodgivare ställer upp inför sommaren

Tiohundras samarbete med Blodcentralen har gett nära 60 nya blodgivare. På måndag, den 17 juni, hjälper medarbetarna till att fylla lagren inför sommaren, när blodbussen kommer till Norrtälje sjukhus för fjärde gången.

Varje dag går det åt omkring 100 liter blod i Stockholms läns sjukvård.

– Blod är en färskvara som håller 5-6 veckor. Inför sommaren behöver vi därför fylla på våra blodlager, innan blodgivarna går på semester. Därför är vi extra glada att blodbussen nu har fyra hållplatser i Norrtälje kommun när vi också stannar utanför sjukhuset, säger Ingrid Engström på Blodcentralen.

”Ska vara lätt att ge blod på arbetstid”

I höstas inledde Tiohundra ett samarbete med Blodcentralen.

– Vi är kommunens största arbetsgivare och jobbar dessutom med sjukvård. Vi vet hur avgörande tillgången på blod kan vara. Därför vill vi att det ska vara lätt för våra medarbetare att ge blod även på arbetstid, säger Catarina Pommer, verksamhetschef på Norrtälje sjukhus.

Sedan blodbussens första besök vid sjukhuset har nära 60 nya blodgivare registrerat sig. De 56 tappningar Tiohundras medarbetare bidragit med har fyllt på Stockholms blodlager med över 25 liter.

– Man räddar ju liv. Utan blodgivarna har vi ingen fungerande sjukvård, säger undersköterskan Anne-Marie Rylander, som varit blodgivare i 44 år.

Sjukhuset nu ordinarie stopp för blodbussen

På måndag, den 17 juni, är det dags för ett nytt besök vid Norrtälje sjukhus. Efter höstens lyckade försök har sjukhuset nu blivit ett ordinarie stopp för blodbussen som även välkomnar blodgivare som inte är anställda i Tiohundra.

– För att verksamheten ska påverkas så lite som möjligt kan våra medarbetare boka en tid för blodgivning i förväg. Dessutom finns drop-in-tider hela dagen. Jag hoppas och tror att vi kan bli ännu fler blodgivare i Norrtälje, säger Catarina Pommer.

Tiohundras medarbetare kan också välja att ge blod vid något av de andra ställen där blodbussen stannar, i Rimbo, Hallstavik och på Norrtälje busstation.

Norrtäljemodellen är uppmärksammad såväl här hemma som internationellt, och lyfts fram av socialdepartementet som en förebild att ta efter för övriga kommuner, landsting och regioner.

Tiohundra AB ägs av kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje, ett samarbete mellan Region Stockholm och Norrtälje kommun. Med ca 2 300 fast anställda är vi kommunens största arbetsgivare.