Tjejzonen - årets ideella organisation

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2011 16:52 CET

Tjejzonen - årets ideella organisation

Vid galan på konferensen Förebygg.nu i Göteborg under onsdagen tilldelades Tjejzonen utmärkelsen årets förebyggande organisation.

– Juryn har valt att tilldela en organisation som bedriver en framgångsrik verksamhet både on-line och off-line, som har 4 anställda och 200 volontärer som arbetar med förebyggande verksamhet för tjejer - Tjejzonen!

Prisutdelare Mia Sundelin från Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning motiverade:

– Det är många ideella krafter som varje dag, året runt bedriver fantastiska förebyggande verksamheter och kriterierna i kategorin årets ideella organisation ställs på utveckling, uppföljning och förmågan att sprida sitt budskap och verksamhet.

Nomineringsperioden har pågått den 1 september till 1 oktober 2011. En jury med representanter från CAN, IQ, Länsstyrelsen i Västra Götaland, Stockholms stad och Sveriges kommuner och landsting (SKL) har röstat fram de nominerade bland inkomna bidrag. Priset, förutom äran - är konstverk skapade av konstnären Nina Svensson, baserad i Stockholm.

Priset årets ideella organisation tilldelas en organisation som på ett föredömligt och framgångsrikt sätt bedrivit ANDT-förebyggande arbete.

– Det känns hedrande och stort att få denna utmärkelse som årets förebyggande organisation säger Thintin Strandman, styrelseordförande på Tjejzonen.

FAKTA OM TJEJZONEN

Tjejzonen är Sveriges största stödorganisation för tjejer mellan 12 och 25 år och är rikstäckande. Vi lindrar och förebygger psykisk ohälsa via samtal och på så sätt arbetar vi drogförebyggande. Genom att fånga upp tjejer både offline och online dvs. i levande livet och på nätet samtalar vi med dem om allt som rör sig i deras liv. Många tjejer som kontaktar Tjejzonen mår väldigt dåligt och söker förändring.

Att våga prata om det som är svårt är drogförebyggande! Tjejzonen har 4 anställda och 200 volontärer samt en lokalförening Trelleborg. Storasyster mot droger och Storasyster på nätet är 2 projekt som får medel från Folkhälsoinstitutet för drogförebyggande insatser.

Örebro Universitet har ett 3 årigt forskningsprojekt i samarbete med Folkhälsoinstitutet och Tjejzonen, där projektet Storasyster mot droger skall forskas på. Projektet tittar inte bara på tjejerna och varför de vill ha en Storasyster utan även på volontärerna och deras roll och behov. Lillasystrar fyller i enkäter före och efter sin relation med sin Storasyster. Vi sprider vårt budskap genom bla konferenser i ämnen såsom ätstörningar, självskadebeteende, sex som missbruk mm ämnen som vi stöter på dagligen i vårt arbete.

Under hösten 2011 kommer vi ha konferenser i Trelleborg, Linköping och Stockholm. Vår målgrupp till konferenserna är elevhälsan, BUP, socialtjänst mfl alla som arbetar med unga.

Tjejzonens styrelseordförande Thintin Strandman
thintin.strandman@tjejzonen.se

Länk till pressmeddelande hos Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN

Tjejzonen är en ideell förening som sedan 1998 arbetar med att förebygga psykisk ohälsa hos tjejer mellan 12 och 25 år. Vi erbjuder stödsamtal, mentorer, 'Storasystrar', mejlstöd och chatterna Öppen Linje och Ätstörningszonen.

Kommentarer (0)