Nu blir det skördefest!

Nu blir det skördefest!

Den 3-4 oktober är det dags för Tjolöholms Slotts stora skördefest, som i år arrangeras för åttonde året i rad. Under skördefesten står livet på landsbygden, lantbruk och djur i fokus.

Halländska utställare

På skördefesten medverkar halländska matutställare som säljer allt det goda från landskapet, och halländska hantverkare visar och säljer sina alster. Tjolöholms Slott arrangerar skördefesten tillsammans med LRF Halland, som arbetar för att få de gröna näringarna att växa.

Genuint upplevelseevenemang

- Vi vill att skördefesten på Tjolöholms Slott ska vara ett genuint upplevelseevenemang för hela familjen, berättar projektledare Maria Förssell Six, Tjolöholms Slott. Vårt syfte är att lyfta fram livet på landsbygden, aktivt lantbruk och lantgårdens djur samt alla de spännande matproducenter som finns i Halland. Målet är att besökarna ska få ökad kunskap om var maten kommer ifrån och hur den tillverkas.

Många engagerade i skördefesten

Skördefesten är ett evenemang där många, ofta ideella krafter, samlas. Olika föreningar och företag får möjlighet att visa upp sin verksamhet för en stor publik. Nya deltagare för i år är bland annat Äskhults by, som kärnar smör och visar hur man kardar ull.

Gymnasieelever gör en stor insats

Före och under arrangemanget medverkar elever från Hotell- och restauranglinjen på Elof Lindälvs gymnasium i Kungsbacka. De hjälper till med förberedelserna och under evenemanget fungerar de som värdar för olika aktiviteter.

-Eleverna får lära sig hur stora evenemang arrangeras och vad som krävs för att ge besökarna en bra upplevelse, säger Maria Förssell Six. Tjolöholms Slott får i sin tur värdefull hjälp med förberedelser och värdskapet.

Även elever från Drottning Blankas gymnasium i Kungsbacka hjälper till att skapa skördefestkänsla inför evenemanget. Under skördefesten gör eleverna också ansiktsmålningar på barnen, och frågar besökarna om vad de tycker om evenemanget.

Röda stallet ny lokal

En nyhet för året är att en ny lokal öppnar upp för aktiviteter. Röda stallet har blivit omsorgsfullt renoverad och stod klart i slutet av 2014. Nu fylls det gamla stallet av aktiviteter under skördefesten, här kommer bland annat barnen kunna så sin egen krasse och köra radiostyrda traktorer.

Mycket att se och göra

tjoloholm.se finns ett fullständigt program över vad som händer under de två dagarna skördefesten pågår.

Det påkostade slottet ritades i Tudorstil av arkitekten Lars Israel Wahlman och stod klart 1904. Slottsfrun Blanche Dicksons ambition var att återskapa ett engelskt lantgods.

Slottets välbevarade inredning visas regelbundet under hela året. Trädgårdarna och naturområdena är alltid öppna för besökare.

Maria Förssell Six

Husfru 0300-40 46 11