Ny VD hos Toyota Material Handling Sweden

Ny VD hos Toyota Material Handling Sweden

Den 1 april 2013 sker VD-skifte hos Sveriges ledande truck- och materialhanteringsföretag, Toyota Material Handling Sweden (TMHSE). Per Wass, som har innehaft VD-posten i drygt tio år går vidare inom koncernen. Han ersätts av Per Fyrenius, som har varit anställd hos TMHSE sedan 2005, senast i rollen som direktör Sälj & Marknad.

-  Jag känner ett stort förtroende och ansvar för att ta över VD-rollen och kommer att ha full fokus på att ytterligare stärka företagets marknadsledande ställning, säger Per Fyrenius om sin nya roll på Toyota Material Handling Sweden och fortsätter ”TMHSE har en stark ställning med väldigt många nöjda kunder - tack vare en kompetent och välfungerande organisation.

Per Wass, avgående VD för TMHSE:

-  Efter mer än tio år som VD för TMHSE och tidigare BT Svenska är nu tiden inne för en förändring. Jag har på eget initiativ beslutat mig för att lämna VD-stolen för att framöver arbeta mer i olika styrelser inom vår Europaorganisation och vidare med andra seniora uppdrag. Jag sitter även kvar som ledamot i TMHSEs styrelse. Vi har gjort en fantastisk resa tillsammans inom företaget under denna period.

-  Det känns extra roligt att överlämna VD-skapet till Per Fyrenius, som är mycket kompetent och väletablerad inom vårt företag. Per har bred erfarenhet av vår verksamhet och tydligt kundfokus i sitt sätt att driva ständiga förbättringar. Jag önskar honom all lycka i sin nya viktiga roll!

Per Fyrenius om framtida satsningar för TMHSE
Per Fyrenius är 47 år och har i rollen som direktör Sälj & Marknad ansvarat för hela säljorganisationen inom företaget. Per är civilingenjör i maskinteknik från KTH och har en national- och företagsekonomisk påbyggnad. Före sin tid på Toyota innehade Per olika chefspositioner bland annat på ITT Flygt AB och Ericsson.

Angående satsningar framöver säger Per Fyrenius ”Vi kommer att ytterligare förstärka vårt sätt att arbeta nära kunderna med vår helhetssyn på deras truckfunktion och materialhantering. ”Drive Down Costs” för kunderna är ett mantra i hela koncernen.”

-  Intresset för automation av truckar har ökat tydligt de senaste åren. Många projekt uppvisar mycket attraktiva kalkyler och TMHSE står starkt rustade med såväl teknik som lokala resurser, som vi kommer att förstärka undan för undan.

-  Säkerhet får allt högre fokus hos många av våra kunder. Det är en utveckling som jag tycker är viktig för svenskt arbetsliv och där vi som leverantör har allt fler tekniska lösningar och mycket kompetens att bidra med, avslutar Per Fyrenius.

---------------------- Slut---------------------------

För mer information, vänligen kontakta:

Per Fyrenius, tillträdande VD Toyota Material Handling Sweden
E-post: per.fyrenius@se.toyota-industries.eu

Per Wass, avgående VD Toyota Material Handling Sweden
E-post: per.wass@se.toyota-industries.eu

Karin Lundström, Informationskoordinator Toyota Material Handling Sweden
E-post: karin.lundstrom@se.toyota-industries.eu

Toyota Material Handling Sweden är Sveriges ledande leverantör av truckar och därtill kopplade tjänster som service, reservdelsförsörjning, uthyrning, finansiering och förarutbildning. Vi marknadsför ett heltäckande sortiment av truckar, där BT och Toyota kompletteras med Konecranes/SMV. Företaget utför också service på marknadens samtliga märken. Antalet medarbetare är cirka 500, varav 320 ingår i den rikstäckande serviceorganisationen. I vår strävan efter överlägsen kvalitet genomsyrar The Toyota Way vår företagskultur, våra ideal och vårt sätt att arbeta.

Omsättningen var under 2012 cirka 1,3 miljarder kronor. www.toyota-forklifts.se